Followers

Monday, December 26, 2011

manusia binatang...kebinatangan...memang binatang..

Laman nih aku terbitkan semula disebabkan ada masalah teknikal..pos sebenar pada 18hb Okt 2011

Petang ni hati aku sedih sangat..
Petang ini hati aku terguris sangat...
Petang ini aku tak peduli kalau orang nak kata aku sensitif sangat..

Kerana aku melihat satu post video dari seorang sahabat FB mengenai seorang kanak-kanak dilanggar oleh sebuah kenderaan tetapi orang yang lalu-lalang langsung tidak menghiraukan penderitaan kanak-kanak tersebut..
Malah datang sebuah kenderaan lagi lagi menggelek kanak-kanak tersebut yang sedang mengerang kesakitan...

Adakah manusia di tempat tersebut bertopengkan binatang..atau bersifat kebinatangan ....atau mereka semua memang binatang..

Aku terpanggil untuk mengenangkan keadaaan di negara ku sendiri..
Adakah kita tidak begitu???

Kita sudah sering melihat..atau mendengar...atau membaca kisah anak-anak dibuang ke dalam sungai..
disembelih..disumbat dalam lubang tandas...dicampak dari bangunan...di buang ditempat buangan sampah..dimakan oleh anjing...
Ada orang ambik kisah..ada ker???
Kalau betul ambik kisah..kenapa semakin berleluasa..semakin banyak kejadian sebegini...
Mana tindakan yang diambil...mana suara menteri mengenai gejala ini???
Adakah Menteri di negara kesanayangan ini semuanya pengecut....???

Tidak ...mereka sangat berani...kalau tidak, tentu tidak berlaku dakwaan terhadap Anwar Ibrahim...
Tapi tolonglah bertindak menangani masalah ini..memang mereka berani buat mereka lah yang kena tanggung..beromen...berzina..bunting..kemudian tak tahu siapa bapak...dah banyak sangat yang dilayan..
Mereka ni semua yang duduk jauh dari keluarga...tak ada kawalan...
Kerana mereka mencari rezeki dibandar atau pun menuntut di pusat pengajian...
Secara tak langsung perkara ini juga disebabkan faktor dari kegiatan ekonomi yang dilakukan oleh kerajaan..
Maka kerajaan perlu bertanggung jawab diatas keterlanjuran ini...
Dan kerajaan mempunyai segala punca kekuatan untuk menangani masalah ini..
majoriti yang membuang bayi adalah orang melayu...kerana mereka terperangkap dalam rasa bersalah kepada tuhan, keluarga dan masyarakat...maka mereka hilang pertimbangan..
Kawalan dari punca adalah yang terbaik...tapi bila dah berjauhan dari keluarga siapa yang boleh menghalang..
Masyarakat sudah mula mementingkan diri sendiri ketika berada dibandar..kerana alasan mereka adalah disebabkan kesibukan mencari rezeki...
Jika kerajaan dan menteri yang dipertanggungjawapkan semakin lemah...
Nescaya kejadian yang berlaku sekarang akan jadi kebiasaan satu masa nanti kerana masyarakat sudah lali dengan pendedahan dari media-massa...
NKRA yang dibuat sekarang langsung tidak menyentuh untuk menangani masalah ini....
Perkara ini akan menjadi barah dalam masyarakat jika tidak ada tindakan diambil...anak haram (maaf) akan berkeliaran sama seperti di negara barat..mereka kemudian akan menjadi insan yang semakin merosakkan masyarakat baik kerana mereka tiada perasaan kekeluargaan....mereka akan menggoncang nilai kekeluargaan seperti yang berlaku di negara kafir...mereka tiada pegangan hidup...tiada belas kasihan...tiada perasaan kasih sayang...
Adakah Malaysia akan menerima nasib yang sama dalam institusi kekeluargaan ini...
Kerajaan mesti bertindak sekarang untuk memgajar, memulihkan dan menghukum atas perbuatan membuang anak..belas kasihan adalah lebih perlu kepada anak-anak kecil daripada pelakunya yang tidak berperikemanusiaan..
AKu menulis pada petang ini dengan titisan airmata...hati aku sangat terguris...
Wahai pemerintah ku..wahai menteri-menteri ku...aku seru kamu bangkit dari tidur lena mu ...dari mimpi-mimpi kuasa dan wang ringgit mu...bangkit lah kamu dengan perasaan sebagai seorang insan yang soleh..
Bangkit lah .....bangkitlah memerintah dengan hati yang celik...

Aku dirompak...GGgggrrrr

Memang kejadian nih buat aku benggang...
20hb Disember 2011,aku tidur dirumah hinggap di Taiping..(Sori, sebab rumah nih..aku tidur 2 atau 3 malam jer)
Bangun pagi macam biasa gi keje..tapi hati aku asyik teringat nak balik tengok rumah jer..
Habis waktu keje, hati berbelah bagi..nak balik Ipoh ker tido kat sini...pikir..pikir..
Ohh..aku kena cari sparepart ambulance kat Ipoh esok, baik balik sana..tapi hati masih teringat kat rumah , sebab ada barang-barang yang tertinggal..
Ahh, aku ambik keputusan balik selai sepinggang ke Ipoh, tinggal pakaian dan beg kat rumah tersebut..

21hb Disember 2011, awal pagi lagi aku dah melilau kat Bandar Ipoh, cari sparepart, cari bengkel-bengkel yang biasa aku pergi untuk bertanya tentang alat yang aku bawak nak repair nih..Jam dah pukul 10.30 pagi, payah nih dalam hati ku berkata, satu kedai pun tak sanggup nak repair..maklumlah alat dari Eropah, teknologi mereka tinggi, tak berani bengkel nak buat....emmm..nampak nya kena beli baru..
Ambik keputusan balik Taiping, sampai di Taiping lebih kurang jam 11.30 pagi, hati rasa tak sedap jer..kenapa nih asyik teringat rumah jer..
Balik rumah kejap ler, alang-alang dah lalu dari laluan keluar tol Taiping utara, sampai rumah, terus masuk dalam bilik untuk melihat keadaan,
'Berdesup' darah aku tengok atas lantai berterabur barang-barang dari dalam beg eksesori aku, kenapa nih..dalam hati..Ehh..mana beg eksesori aku...bukak laci sebelah bawah...hancus...kosong....habis duit siling yang aku kumpul..aku tengok keliling..radio aku hilang jugak.....wwwoooooiii, backpack aku baru sehari beli pun tak ada....hampeh betul lah...Kalu dinilaikan harga barang yang hilang memang tak seberapa, dalam RM300 jer..tapi kecewa sebab tak ada kesan pecah langsung, macam pintu dibuka dengan kunci dan kemudian ditutup semula agar aku tak perasan keadaan nya..nih yang aku benggang sangat...
Macam ada konspirasi jer.....
Memang aku kena pindah dari rumah nih....


Tuesday, December 13, 2011

BODOH TAK BOLEH NAK DI AJOR..#1

Pos aku kali nih nak ketengahkan isu yang unik....Iaitu manusia yang buat perkara yang bodoh tapi memang tak boleh nak di ajor.. Dan anda fikirlah sendiri...........................
 
Kes #1

KUALA LUMPUR: Seorang lelaki warga Nigeria yang menelan ketulan dadah dan berada di bawah tahanan polis ditembak mati selepas dia mengamuk serta menyerang anggota polis yang mengawasinya di Hospital Kuala Lumpur (HKL), malam kelmarin.
Lelaki berusia 31 tahun itu maut selepas terkena tiga das tembakan sejurus dia menyerang polis dan berlaku pergelutan selama beberapa minit di wad 18, katil 10 hospital itu.

Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Mohamad Salleh, berkata kejadian berlaku jam 9.45 malam itu dan suspek sebelum itu ditahan mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya (ADB) serta dipercayai menelan ketulan dadah untuk menghilangkan bukti.
Menurutnya, suspek tiba di Malaysia pada Khamis lalu sebelum ditahan polis di sebuah hotel di Bukit Bintang, di sini, keesokannya kerana menerima aduan suspek membuat kecoh dan mengganggu orang ramai.

“Polis menjalankan pemeriksaan percaya suspek berada di bawah pengaruh dadah sebelum menahannya pada jam 11.13 pagi (kelmarin). “Suspek dimasukkan ke HKL pada jam 1.40 tengah hari semalam berikutan imbasan X-ray mendapati ada ketulan dadah di dalam ususnya,” katanya.

Beliau berkata, jumlah keseluruhan dadah jenis syabu dirampas daripada mangsa adalah 46 ketul seberat 831.41 gram bernilai RM300,000.

 Kes #2




KUALA TERENGGANU: “Biarlah Mat Rempit itu dikenakan hukuman setimpal, seboleh-bolehnya hukuman sebat, tak pun dipenjara,” kata Azni Arif, 44, yang geram dengan tindakan seorang Mat Rempit merempuh anaknya dalam kejadian di Kampung Seberang Baruh, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6.30 petang itu, Ahmad Fakri Azni, 11, patah tulang belakang, retak tempurung kepala, menerima tujuh jahitan di kepala, luka di tangan dan badan akibat dirempuh mat rempit terbabit yang cuba meloloskan diri daripada sekatan jalan raya polis dipercayai kerana tidak mempunyai lesen memandu.

Ahmad Fakri yang ketika itu bermain basikal di hadapan rumah dikatakan melambung sejauh 10 meter selepas dirempuh Mat Rempit berkenaan yang menunggang motosikal jenis Honda EX-5.
Kejadian itu turut disaksikan Azni yang berada tidak jauh dari tempat kejadian dan dia meluru mendapatkan anaknya sebelum mengejarkannya ke Hospital Sultanah Nur Zahirah, di sini, di mana pelajar Sekolah Kebangsaan Pusat Cabang Tiga berkenaan menerima rawatan di unit kecemasan selama lima jam.

“Sebagai ayah, saya kesal dengan kejadian ini kerana ia bukan saja boleh berlaku kepada anak saya, tetapi juga anak orang lain juga,” katanya.

Sementara itu, Ketua Bahagian Ketenteraman Awam/Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah Kuala Terengganu, Asisten Superintendan Che Khazahari Amat berkata, mat rempit berusia 18 tahun berasal dari Kampung Tok Imam Lapar, Kuala Telemong melarikan diri daripada sekatan polis di Simpang Empat Tok Ku, di sini dengan melawan arus serta menunggang secara berbahaya.

Saturday, December 10, 2011

PENGHUNI SYURGA IALAH SEBAIK-BAIK MUSLIM

Dari Abdullah, katanya: Bersabda Rasulullah s.a.w. kepada kami: Tidakkah kamu gembira bahawa seperempat dari penghuni syurga itu dari kamu? Kata Abdullah kami pun segera mohon ditambah. Kemudian berkata pula beliau: Tidakkah kamu gembira bahawa sepertiga penghuni syurga itu dari kamu? kata Abdullah, kami pun mohon diperbanyakkan lagi. Akhirnya Rasulullah s.a.w. berkata: Sesungguhnya saya mengharap bahawa seperdua) dari penghuni syurga itu dari kamu. Dan ketahuilah! Bahawa bandingan jumlah kaum Muslimin dengan kaum kafir itu, laksana sehelai bulu putih ditubuh sapi hitam atau sehelai bulu hitam di tubuh sapi putih.
Huraian Hadith: 
Umat Islam seharusnya bersyukur kerana dikurniakan hidayah dalam mememuk agama yang benar dan diredhai Allah SWT. Namun fenomena hari ini memperlihatkan kepada kita bahawa tidak semua yang menganut Islam itu benar-benar menghayati ajaran agamanya bahkan ada juga yang memilih agama lain (murtad). Betapa mudahnya iman mereka tergoyah dek kerana godaan dan hasutan duniawi. Oleh itu benarlah seperti sabda Rasulullah SAW bahawa umat Islam itu ramai namun nilaian mereka hanyalah seperti buih-buih di lautan yang tidak mendatangkan apa-apa kesan. Mereka mudah dipermain-mainkan oleh pihak musuh bahkan mereka sendiri bertelagah di antara satu sama lain. Justeru meskipun peluang untuk kita menghuni syurga Allah amat besar namun peluang tersebut tidak direbut oleh semua orang. Ramai yang berebut mengejar nikmat dunia yang sedikit ini berbanding dengan nikmat akhirat yang jauh lebih besar. Kesesatan manusia hari ini tidak mustahil membuatkan iman mereka semakin kurang yang akhirnya cara hidup mereka seolah-olah tiada bezanya lagi dengan orang yang kafir.
(SUMBER:JAKIM)

Friday, December 2, 2011

THis is called COMMUNIST'S LAW



The fall of another senior citizen and his death have thrust the notorious judgment in the Nanjing Peng Yu case into question once again.
An 88-year-old man slipped and fell at the entrance to a vegetable market about 100 meters from his home and remained lying on the ground, face down, until an ambulance arrived one and half hours later. The man died "because of a respiratory tract clogged by a nosebleed".
Should anybody have turned him over or on his side, he might have survived. But none of the passers-by in the Zhiyin neighborhood in Wuhan, Hubei province offered a helping hand during those 90 minutes.
They should be condemned for their cold-heartedness or cowardice. But most people who learned about the tragedy from the media seem to think otherwise. For 12 hours, from 4:22 am on Sunday, when the news was first reported on the Internet, 29,892 users of Sina.com wrote comments on the incident. Almost all of them said they understood why the onlookers did not move to help the man and many admitted that they would have done the same if they were there.
Everybody in China knows why. It is the result of the many cases in the past when the helper has been accused by the beneficiary, or the beneficiary's family, of being responsible for the accident. Search the reports of such cases online and you will find there have been dozens over the past few years. But of these, the Peng Yu case is the most influential.
In 2006, Peng Yu, a young resident of Nanjing, capital of Jiangsu province, helped an old woman who had fallen. She later accused him of causing her fall. The court decided in favor of the plaintiff, based on the reasoning that Peng would not have helped the woman up "if he had not had caused the fall". The verdict angered the public, who compared the judge to well-known "muddle-headed judges" in ancient China. Though the case was later settled in an agreement, Peng still paid 10 percent of the costs and it has been mentioned thereafter whenever a similar incident has occurred.
On Aug 26 this year, in Rugao, Jiangsu province, a bus driver saw an old woman lying on the ground near her overturned tricycle. He stopped his vehicle and went to her aid. The 81-year-old woman later told the police that his bus had hit her tricycle. Fortunately the bus was equipped with a video camera. The police checked the video recording and found that the woman was lying.
After reading the news, I went to the Zhongguancun electronics market in Beijing and bought a camera for my car on Saturday. The stall owner told me that after the Rugao event was reported in media, the product were selling like hot cakes. "In the past, I sold only several sets a day; now I can sell several dozens a day."
In fact, everybody knows that the incidents of the helped framing the helper account for only a small percentage of such good deeds. But people still shy away from aiding others because they are afraid of the possible outcome. Most netizens who commented on the Wuhan incident said they would have the impulse to help the fallen man if they were there but would not act, "because I dare not".
People take such an attitude for two reasons: first, they fear they will fall into the hands of a "muddle-headed judge" like the one in the Peng Yu case should they also be framed by the person they help. Second, those who frame their helpers are never punished.
The Peng Yu case is so influential it needs to be seriously reviewed. The Supreme People's Court should look into the case again and give the public an explanation on whether the Nanjing court was right basing its judgment on such dubious reasoning. The case is no longer an ordinary one. It has greatly affected our social ethics. The supreme authorities must give due importance to it.
Wrong court decisions have to be corrected and incompetent judges must be disqualified.
And ungrateful citizens who accuse their saviours must be punished with civil and even criminal liabilities once they are proven to have lied. Apart from causing others mental distress that invites indemnities, they have committed at least two crimes: first, obstruction of justice; second, extortion.
If our judicial apparatus cannot protect justice, our society will be irredeemably damaged.
Source: China Daily 09/07/2011 page10

Tuesday, November 22, 2011

Tengok bola pun bunuh orang


Dua peminat maut final bola sepak Sukan SEA



2011/11/22 - Sumber Berita Harian

JAKARTA: Dua peminat bola sepak Indonesia maut selepas berasak-asak bagi mengikuti perlawanan akhir pertembungan antara Malaysia dan Indonesia bagi merebut emas, di Stadium Gelora Bung Karno, malam tadi. 

“Kami menemui mangsa terbabit dan mereka sudah meninggal dunia," kata ahli paramedik, Abdul Majid memberitahu protal berita Detik.com.
Kedua-dua lelaki memakai kemeja-T merah putih skuad bola sepak Indonesia itu kemudian dibawa ke hospital berhampiran jam 8.30 malam waktu tempatan, kira-kira 90 minit kejadian berasak-asak itu bercetus.
“Ketika kami masuk ke stadium, kumpulan penyokong bertolak-tolak sesama sendiri untuk meloloskan diri," kata Helmi, abang kepada salah seorang mangsa yang maut itu. 

“Adik saya ditolak daripada saya dan kami terpisah. Saya kemudian mendengar beberapa orang terjatuh dan ada yang mati. Saya bergegas untuk mengetahui apa yang terjadi dan ketika itu saya lihat adik saya sudah meninggal," katanya. 

Identiti seorang lagi mangsa yang maut belum diketahui. 

Media tempatan melaporkan beberapa lagi penyokong turut dikejarkan ke hospital, termasuk seorang budak lelaki berusia sembulan tahun yang terjatuh dan dilaporkan dalam keadaan koma. - AFP 

Tuesday, November 15, 2011

Kemalangan depan mata ku

Semalam 14hb November 2011..hari Isnin..jam 6.30 petang di kampung penempatan bekas komunis Changkat Kinding, Tanah Hitam, Chemor telah berlaku satu kemalangan benar di depan mata ku.

Kebiasaan hari Isnin aku akan tidur di Taiping, tapi entah kenapa hari ni aku rasa nak balik Ipoh sangat. Jam 5.12 aku bertolak dari Taiping. Cuma dalam hati aku berkata jangan bawak kereta laju hari ni..(Biasanya laju jugak lah). Aku drive lebih kurang 80-90 km/j jer..

Pendekkan cerita, hampir dengan Kg Changkat Kinding, Tanah Hitam, Chemor, aku memotong sebuah motosikal disatu selekoh, selepas itu hati ku berkata, Ehhh..kenapa buat macam nih..bahaya...bahaya...aku teruskan perjalanan follow belakang sebuah lori pikup..perlahan 70 km/j..hati aku berkata lagi "Jangan potong, dah masuk kampung"..
Aku tengok dari jauh asap berkepul-kepul dihadapan..penuh menutupi jalan..sebelah kiri ada rumah sederet..
Lori pikup masih dihadapan aku..sampai betul-betul di hadapan rumah tersebut..aku dapat melihat kelibat orang dari asap yang berkepul-kepul tu..Tiba-tiba>>>>
Melintas seorang lelaki cina tidak berbaju, melepasi lori dan "Dummm" lori melanggar sesuatu..lalu membrek cemas...aku dibelakang terkejut dan membrek..berdecit tayar kereta aku..dan muncung kereta betul-betul hampir mencecah punggung lori. Aku beristigfar, mengucap syukur..tiba-tiba teringat "ehhh..ubah kereta , nanti orang hentam dari belakang" sebab kereta aku dan lori pikup memang betul-betul berada dalam asap yang berkepul-kepul..gelap..jarang melihat cuma beberapa kaki jer...aku ubah kereta ketepi jalan. Lori masuk ditengah...aku turun dari kereta dan melihat seorang perempuan cina telentang atas jalan dengan dipangku oleh cina lelaki yang tidak berbaju tadi.."Oyooo...ayoooo, habis lah, habis lah" kata pemandu lori pada aku..Aku kata "You tak salah, ini orang lari depan you punya lori"..kereta di belakang dah berderet-deret, asap masih tebal...bunyi berdenggung mesin 'fogging' nyamuk masih kedengaran..

Pengajaran:  Bawa perlahan di kawasan penempatan, jangan melintas jalan ketika kita tidak dapat melihat dengan jelas keadaan jalanraya.    

Tuesday, October 18, 2011

Al-Hikayat > *CaCa* MarBa* JaDiNya*: manusia binatang...kebinatangan...memang binatang..

http://roslanali.blogspot.com/2010/11/forever-young.html

manusia binatang...kebinatangan...memang binatang..

Petang ni hati aku sedih sangat..
Petang ini hati aku terguris sangat...
Petang ini aku tak peduli kalau orang nak kata aku sensitif sangat..

Kerana aku melihat satu post video dari seorang sahabat FB mengenai seorang kanak-kanak dilanggar oleh sebuah kenderaan tetapi orang yang lalu-lalang langsung tidak menghiraukan penderitaan kanak-kanak tersebut..
Malah datang sebuah kenderaan lagi lagi menggelek kanak-kanak tersebut yang sedang mengerang kesakitan...

Adakah manusia di tempat tersebut bertopengkan binatang..atau bersifat kebinatangan ....atau mereka semua memang binatang..

Aku terpanggil untuk mengenangkan keadaaan di negara ku sendiri..
Adakah kita tidak begitu???

Kita sudah sering melihat..atau mendengar...atau membaca kisah anak-anak dibuang ke dalam sungai..
disembelih..disumbat dalam lubang tandas...dicampak dari bangunan...di buang ditempat buangan sampah..dimakan oleh anjing...
Ada orang ambik kisah..ada ker???
Kalau betul ambik kisah..kenapa semakin berleluasa..semakin banyak kejadian sebegini...
Mana tindakan yang diambil...mana suara menteri mengenai gejala ini???
Adakah Menteri di negara kesanayangan ini semuanya pengecut....???

Tidak ...mereka sangat berani...kalau tidak, tentu tidak berlaku dakwaan terhadap Anwar Ibrahim...
Tapi tolonglah bertindak menangani masalah ini..memang mereka berani buat mereka lah yang kena tanggung..beromen...berzina..bunting..kemudian tak tahu siapa bapak...dah banyak sangat yang dilayan..
Mereka ni semua yang duduk jauh dari keluarga...tak ada kawalan...
Kerana mereka mencari rezeki dibandar atau pun menuntut di pusat pengajian...
Secara tak langsung perkara ini juga disebabkan faktor dari kegiatan ekonomi yang dilakukan oleh kerajaan..
Maka kerajaan perlu bertanggung jawab diatas keterlanjuran ini...
Dan kerajaan mempunyai segala punca kekuatan untuk menangani masalah ini..
majoriti yang membuang bayi adalah orang melayu...kerana mereka terperangkap dalam rasa bersalah kepada tuhan, keluarga dan masyarakat...maka mereka hilang pertimbangan..
Kawalan dari punca adalah yang terbaik...tapi bila dah berjauhan dari keluarga siapa yang boleh menghalang..
Masyarakat sudah mula mementingkan diri sendiri ketika berada dibandar..kerana alasan mereka adalah disebabkan kesibukan mencari rezeki...
Jika kerajaan dan menteri yang dipertanggungjawapkan semakin lemah...
Nescaya kejadian yang berlaku sekarang akan jadi kebiasaan satu masa nanti kerana masyarakat sudah lali dengan pendedahan dari media-massa...
NKRA yang dibuat sekarang langsung tidak menyentuh untuk menangani masalah ini....
Perkara ini akan menjadi barah dalam masyarakat jika tidak ada tindakan diambil...anak haram (maaf) akan berkeliaran sama seperti di negara barat..mereka kemudian akan menjadi insan yang semakin merosakkan masyarakat baik kerana mereka tiada perasaan kekeluargaan....mereka akan menggoncang nilai kekeluargaan seperti yang berlaku di negara kafir...mereka tiada pegangan hidup...tiada belas kasihan...tiada perasaan kasih sayang...
Adakah Malaysia akan menerima nasib yang sama dalam institusi kekeluargaan ini...
Kerajaan mesti bertindak sekarang untuk memgajar, memulihkan dan menghukum atas perbuatan membuang anak..belas kasihan adalah lebih perlu kepada anak-anak kecil daripada pelakunya yang tidak berperikemanusiaan..
AKu menulis pada petang ini dengan titisan airmata...hati aku sangat terguris...
Wahai pemerintah ku..wahai menteri-menteri ku...aku seru kamu bangkit dari tidur lena mu ...dari mimpi-mimpi kuasa dan wang ringgit mu...bangkit lah kamu dengan perasaan sebagai seorang insan yang soleh..
Bangkit lah .....bangkitlah memerintah dengan hati yang celik...




  

Thursday, October 13, 2011

Duduk ajer...punggung terkeluar


Semalam aku keluar makan malam disebuah kedai tomyam..sambil menikmati juadah makan malam, kami bersembang..
Kemudian datang seorang awek bersama boyfriend nya duduk di meja depan aku..
Awek nih duduk membelakangi aku, baju terrangkat sebab ketat, sendat dan singkat...dan paling teruk seluar jeans dia melurut hingga nampak lurah punggung...
ehhh..dalam hati aku...mana underware dia...tak pakai ker..
Hati aku dah tahan sabar..geram nih...
selesai makan aku panggil pelayan kedai...mintak dia kira..
lepas tu aku mintak pinjam pen pelayan ni...
Aku ambik kertas tisu atas meja dan aku tulis...
"Punggung awak jadi tontonan orang belakang, awak tak rasa malu ker"
aku pun berlalu sambil menoleh kelihatan awek tu mengelabah menarik baju dan seluar nya..

Wednesday, October 12, 2011

Ehh..ehhh...jangan cucuk perut aku


30 September 2011
10.30 am -  Aku bergerak bersama keluarga ke Sintok untuk majlis konvokesyen.
12.30 pm-  singgah di rehat dan rawat Gurun untuk makan tengahari..sambil tu berkumpul dengan kawan-kawan.
1.30 pm - Bergerak semula meneruskan perjalanan ke destinasi iaitu Chalet d'Bamboo yang terletak satu laluan ke UUM.
2.00 pm - sampai ke chalet dan check-in..yang ni dah masuk bab menyampah..

Ada ker bilik penuh dengan taik cicak merata-rata...depan pintu, atas lantai, atas katil dan depan toilet..
Dah tu semut merah mearayap-rayap atas lantai, sebab chalet aku bersebelahan pokok..anak-anak aku takut..masing-masing duduk diam atas katil..almaklum lah depa tak biasa tengok semut merah besar..aku kata "alah apa nak takut, ini semut tanah jer..tak gigit orang", tapi mereka tak percaya..
Suhu dalam bilik cukup berbahang, bukan sebab tak ada air-cond, tapi sebab bilik nih bukan sebenar bilik tapi kabin..tengahari meruap lah..
dalam bilik air, si bongsu aku nak mandi katanya...aku bawak masuk dalam bilik air...ada sebiji baldi kat tepi sinki...aku ubah..melompat anak kecik aku yang tengah berbogel nih...semut hitam buat sarang bawah baldi siap dengan telur lagi...
Bosan...bosan...aku ambik keputusan keluar dari chalet pada jam 4.00pm..terus ke kuala Perlis..
Ambil hotel Brasmana, berhampiran dengan jeti Langkawi...lega.

1hb Oktober 2011 - Pagi jam 8.30 aku turun ke lobi untuk sarapan pagi..anak-anak dan isteri ku turun kemudian..masuk dalam lif, ada 3 orang..aku berdiri di depan panel kawalan lif..aku tekan butang "G"..
Lif turun..sampai kebawah pakcik sebelah aku macam tak sabar-sabar nak turun..dia pun nak tekan butang 'buka' pada panel depan aku..
Ehh..ehhh..tapi kenapa cucuk perut aku pulak... perut aku bukan ada butang 'buka'..
Butang 'buka' depan aku..aku pandang dia ...dia buat 'dekkk' ajer...pintu pun terbuka sendiri...
dalam hati aku...melampau pakcik nih...ada ker perut aku jadi butang lif dia pulak....cehhhh !!!!

Sunday, September 18, 2011

Fitrah manusia



Fitrah manusia adalah meminta-minta


Janganlah menyalahkan atau menghina insan yang 


meminta...


Kerana engkau pasti jua akan meminta...


Kesombongan mu akan hancur ketika engkau 


meminta...


Kepada siapa engkau meminta...


Setelah engkau mendapatkannya engkau sombong dan takabur....


Tetapi ketika engkau meminta engkau menangis, engkau merayu, engkau berjanji...


Kemudian engkau mengabaikan janji mu...engkau mungkiri janji mu...


Salam dari Roslan Ali
Salam dari Roslan Ali

Friday, September 16, 2011

Lepas kahwin jatuh cinta lagi!!!!



Bayangkan anda dah berkahwin selama 10 tahun, tapi tiba-tiba jatuh cinta lagi,,,
apa nak jadi???
Ada orang kata memang saja mencari susah...
Ada yang mengata, saja mengatal...
Ada yang mengata 'tak sedar diri'....

Aku kata tak kena batang hidung sendiri...selagi itu mengata tak sudah-sudah....
Memang betul,aku akui ada yang memang gatal dari mula lagi...
Tapi...ada yang mendapat perasaan itu tanpa disedari...

Hahaha....akan ada yang bijak pandai akan cakap..
kalau tak layan perasaan tu tak akan jadi....
Tapi...bagi aku yang bercakap tu pernah rasa ker...

Umur 40 berkawan dengan gadis 24 tahun.. (contohnya)..
Sengaja ke? Ingat budak 24 tu tak boleh dapat yang muda macam dia ke?
Tentu boleh kan...
Kenapa dia pilih yang umur 40 tahun...

Aku cakap ini kerja Tuhan...kerja Allah S.W.T
Jodoh dan ajal ditangan Nya..

Tapi..aku cukup banyak juga mendengar mereka mengata..
Ahhh...itu jodoh yang sengaja dicari...
Aikk...yang ini dari mana dalilnya...dah lupa pulak ketentuanNya

Bagi aku..kepada orang-orang yang sedang mengalami pengalaman ini..
Tanyalah pada diri sendiri..'Apa yang kau cari'
Jika hanya kecantikan..pasti kau akan gagal..
Jika kerana harta dan pangkatnya...pasti kau akan gagal..
Jika kerana nafsu serakah ...pasti kau akan gagal...

Heeee..ada yang kata pulak mana kau tau?
Renung sekeliling...ramai yang berbuat begitu..menerima kegagalan
Bercerai-berai...dapat yang kedua ....hilang yang pertama..
Anak-anak tak terbela...tidak bersekolah..rosak akhlak..
Kerana mereka juga kecewa dengan sikap ibu dan bapanya..

Sebab itu orang mengata...saja mengatal..saja mencari susah..

Sebab tak tanya pada diri sendiri 'Apa yang kau cari'..
Tak ikhlas..Tak buat istiqkarah...
Bertanya kepada Tuhan mu...Minta petunjuk dari Nya..
Berniat baik lah..bukan sekadar nafsu..bukan sekadar kecantikan harta dan pangkat..
Kerana aku juga pernah mengalaminya...

Sunday, August 7, 2011

SaJak SaTu KEngEriaN

Satu-satu berita dipaparkan
Satu lagi pembunuhan berlaku
Satu mangsa dibunuh kejam
Satu dibakar, satu dicekik
Satu dikerat-kerat, satu dibom

Bayi ditanam hidup-hidup
Bapa dibunuh, ibu ditikam
Saudara dikelar-kelar
Ah, persetankan dengan orang yang bukan kenalan
Kalau dilanggar tinggalkan saja

Aku melihat disekeliling
Adakah musuh sedang menunggu dan mengambil kesempatan
Meragut, merompak hanya kerana RM 2.00

Satu Malaysia, bumi bertuah
Di dalamnya berbagai bangsa, berbagai rupa, berbagai rasa
Melakukan satu perkara sama kejamnya
Tulang temulang berserakkan dikebunan

Polis dilihat seperti pengawal sahaja
Undang-undang atas kertas cuma
Mahkamah tempat bersidang kedai kopi
Tali gantung dibuat buaian sahaja

AKu masih bertanya kepada siapa untuk ku percaya
Manusia sudah hilang pedomannya
Tiada apa yang ditakuti di bumi Satu Malaysia
Negara ku aman dari rusuhan
Negara ku aman dari pergaduhan
Negara ku aman kerna demokrasinya

Tapi
Negara ku penuh dengan pembunuhan
Malaysia ku menghimpunkan Satu Kengerian

Sunday, July 31, 2011

Bilik Berhantu rupanya

29 Jun 2011 aku menyewa sebuah bilik di atas sebuah restoran mamak di bandar Taiping.
Aku jumpa restoran mamak ni pun secara kebetulan selepas aku membayar bil di pejabat telekom Taiping. Ketika aku memasuki kereta selapas keluar dari pejabat telekom, aku terpandang sehelai kertas kecil dilekatkan dihadapan pintu "Bilik untuk disewa". Aku pun tak berlengah terus menelefon dan panggilan pun dijawap oleh mamak restoran tersebut. Aku ingatkan 'owner' bangunan orang lain. Setelah perbincangan, maka aku pun membayar deposit sewa bilik sambil mamak tersebut tersenyum. Tapi dari cara senyuman aku rasa macam ada sesuatu yang tersirat. "Ahh, mungkin haya perasaan aku sahaja".

30 Jun aku mula ke kedai membeli peralatan ala-kadar untuk tidur bujang...

4 Julai, Malam pertama...selepas habis bekerja aku terus ke bilik sewa, jam dah menunjukkan 6.30 petang. Selepas ,aghrib aku keluar ke Tesco untuk membeli lain-lain keperluan dan bahan-bahan kudapan sebelum aku terlena. Jam 10 malam aku balik ke bilik..perasaan aku terasa semacam ajer..maklumlah tempat baru..Disini ada 5 bilik keseluruhannya..4 bilik lagi kosong tiada penghuni..semakin malam semakin sunyi..sukar untuk aku melelapkan mata..aku rasa tak puas hati, jam dah menunjukkan 12.30 malam. Aku bangun dah melafazkan azan di 4 penjuru bilik dan membacakan surah kursi sebanyak 3 kali. kemudian aku terlena hingga ke pagi.

6 Julai, malam kedua, kerana aku tidur disini selang sehari, selebihnya aku balik ke Ipoh..Keluar makan malam bersama sahabat aku, Fadzil..selasai makan jam dah 11 malam..baring dah terus terlena..Terjaga jam 2.40 pagi..aku seperti terdengar bunyi orang berdengkur dibilik sebelah..aku amati sungguh-sungguh, betul memang bunyi orang berdengkur..aku bangun dan pergi menjengah kebilik sebelah, aku tolak pintu...berkunci.."Biarlah" kata hati ku..tapi siapa pulak yang tidur disini. mamak nih tak bagi tau aku pun ada orang lain menyewa..

12 Julai, malam ketiga, balik ke bilik selepas waktu bekerja dan aku bersiap keluar untuk berjogging di Taman Tasik Taiping..selepas berjongging aku singgah untuk minum di kedai tomyam berhampiran..maghrib..gelap suasana bangunan sebab aku terlupa untuk menghidupkan lampu sebelum keluar tadi. Aku pergi ke bilik nombor tiga dan aku menghidupkan lampu didalam bilik tersebut dengan harapan agar cerah sedikit lorong bilik. Bilik sebelah aku masih berkunci, tetapi 3 bilik lagi tidak berkunci, pintu pun memang aku sengaja bukakan..
Jam 10.30 malam aku keluar minum teh dengan Ashri, sedang kami bersembang lebih kurang jam 11.45 malam, mamak restoran telefon aku, "You ini malam tidur sini kaa", aku jawap "Yalah", "Apa pasal" aku sambung tanya kat dia..dia pun jawap "Tarak, sekarang saya ada sini, saya tengok lampu ada bukak, itu pasal saya tanya sama you", "OOooo, takpa saya ada ini malam, itu lampu saya bukak". lalu kami putuskan perbualan.
12.15 tengah malam, aku balik ke bilik, aku mendonggak ke atas melihat ke arah bilik sewa aku, lampu bilik aku masih menyala, tapi lampu bilik no 3 dah terpadam. Naik keatas dan aku nyalakan semula lampu bilik no 3, kerana aku rasa terlalu gelap lorong tu..baring terus terlena
"Tanggg" bunyi sesuatu seperti ada benda jatuh, aku tersentak, aku lihat jam 2.15 pagi, dengar bunyi orang berjalan pulak, 'DUNG, DUNG, DUNG' bunyi melangkah kerana lantai bilik sewa semuanya papan. maklumlah bangunan pun dari zaman Jepun. "Kletak" pun apa pun aku tak pasti..kemudian bunyi berdengkur seperti kelmarin dari bilik sebelah..apa hal pulak nih..memang ada ornag sebelah nih..
AKu bangun, pergi ke blik air, kemudian aku ketuk bilik sebelah beberapa kali..senyap...aku tolak dengan kuat...pintu bilik terbuka...kosong..dalam hati aku berkata "kenapa mamak ni kunci bilik nih".
Balik ke bilik aku, aku mula rasa berpinar-pinar, badan meremang seram sejuk..aku membaca surah kursi dan 3 Kull..tertidur..Bangun pagi aku rasa tekak ku sangat kering, badan panas semacam..fikiran aku seperti meracau, sekejap rasa macam gembira, sekejap rasa sayu...badan aku rasa sangat letih..macam lepas bekerja kuat..

13 Julai, Hari ini aku demam...dapat SMS dari isteri anak bongsu aku juga demam, aku ambil 1/2 hari cuti..balik ke Ipoh, dalam perjalanan kereta buat hal pulak...overheating dari jam 1.15 tengahari menunggu pomen datang hingga jam 4 petang baru sampai..aku dah mula meracau...aku mula menghidu bau-bauan..sekejap busuk, sekejap wangi...dalam hati aku, "aku nak mati ker"

14 Julai demam ku makin kuat, tetapi doktor kata biasa ajer..bila aku pejam mata aku nampak wajah-wajah yang sangat menakutkan didepan mata...apahal nih..aku telefon mamak restoran, aku tanya "mamak semalam you ada masuk bilik ka jam 2.15 pagi", "Tarak" dia jawap, kemudian dia menyambung "Apa pasal you tanya", "Tarak apa" aku menjawap semula. Aku mula mengesyaki sesuatu. Sebab aku nyalakan lampu bilik no 3 pukul 12.15 malam, pagi tu aku tengok suisnya dah tertutup sendiri..

14 dan 15 Julai aku M.C, sambung bercuti dari 18-19, M.C lagi pada 20-21 Julai..


22 Julai, aku cuba gagahkan untuk datang bekerja, memandu dari Ipoh ke Taiping aku rasakan sangat lama, aku seperti memandu dalam keadaan mengantuk..mungkin akibat dari kesan ubat..sampai ke tempat kerja aku terus berbaring didalam surau..badan aku rasa tidak bermaya..
Jam 9.30 pagi aku ke klinik panel di pekan Taiping, doktor terkejut kerana suhu badan ku terlau panas, 40 darjah C.."Eh..badan you panas sangat nih..saya beri you ubat yang kuat sikit, tapi you nak balik mana hari ni" dia bertanya, "Saya balik Ipoh lah, dah M.C", "You tak boleh drive macam ni, merbahaya untuk you" katanya. "Tak per, saya tidur lah dulu dalam masjid ker, lepas tu saya balik lah" aku menjawap.."Tak ada orang boleh hantar you ke" "I risau tengok keadaan you nih".."Tak per, tak per, i Ok lagi" sambung kata ku..

Balik ke pejabat menghantar surat M.C dan berjumpa dengan sahabat aku Fadzil, lalu aku menceritakan apa yang aku alami..barulah dia bongkar rahsia tempat aku menyewa tu rupanya adalah tempat orang mati bunuh diri.."patutlah tak ada orang lain menyewa bilik tu" kata ku...

Aku ambil keputusan untuk keluar dari situ dan kini aku menyewa di kawasan perumahan Kamunting..lega...




Sunday, April 24, 2011

Mimpi Ku Ketika Saat Dikebumikan

Ketika aku bersendirian
aku mula terkenang pelbagai peristiwa,
kenangan ketika kecil, bergaduh bersama adik beradik
dimarahi oleh ibu ku
kenangan ketika di asrama
suka duka berada diperantauan
Tapi, imbauan aku terhenti ketika aku melihat kelibat van jenazah melalui jalan dihadapan kedai mamak tempat aku duduk sambil menghirup teh tarik malam tadi,
mula terkenang  dengan kesihatan yang tidak menentu ketika ini, sekejap demam, 
sekejap letih, sekejap selsema
Ahhh...mungkin sebab aku dah kurang bersenam ketika ini, maklumlah sekarang perjalanan balik dan pergi ke tempat kerja pun dah makan masa 3 ke 4 jam,setiap hari.
Aku terkenangkan, mimpi yang sama sebanyak 2 kali aku alami,
Mimpi saat aku akan dikebumikan.
Aduhhh....mimpi apa nih,
Ketika aku dikapankan, dibaringkan diatas tikar ditengah rumah
anak dan isteri ku menangis teresak-esak di kiri-dan kanan ku,
Bergema bacaan yassin oleh saudara-mara serta sahabat-handai,
Aku mengusap satu-persatu wajah kekasih ku..iaitu..
anak-anak dan isteri ku...
Tapi mereka tidak mengendahkan perbuatan aku...
aku berbisik ke telinga isteri ku, agar menjaga anak-anak menjadi manusia yang beriman dan berjaya didunia dan akhirat..
tapi dia tetap menunduk menangis teresak-esak...
aku menepuk-nepuk bahunya agar jangan bersedih, kerana aku berada disisinya..
tapi esakan isteri ku semakin kuat,
aku menjadi semakin sebak,
aku rangkul ke lima-lima anak ku yang duduk sekumpul
aku peluk, aku cium mereka satu-persatu
mereka tetap menangis tersedu-sedu,
hati aku hiba tidak terhingga.
Jenazah ku mula dikapankan,
seluruh tubuh ku sudah dibaluti oleh kain,
aku mencelikkan mata, hanya terlihat kain putih sahaja,
mereka mengikat hujung kaki ku, mengikat hujung kepala ku,
aku tidak merasa lemas sedikit pun, sebab cahaya didalam kain kapan ini sangat terang, sangat lapang keadaan didalamnya, walaupun diluar mereka membalut dengan ketat.
Mereka memgangkat tubuh ku, memasukkan ke dalam keranda,
aku keluar dari keranda dan berdiri dibelakang anak dan isteri ku,
jenazah ku di usung ke tanah perkuburan, aku mengekori dari belakang
hati aku amat bahagia, walau pun anak dan isteri ku sangat hiba,
jenazah ku mula dimasukkan kedalam liang, aku memeluk kekasih ku..anak dan isteri..
aku mula berbaring,
sedikit demi sedikit tanah mula menutupi tubuh ku, semakin gelap....
semakin gelap....semakin gelap....
Tuuuppp...suasana hening sunyi, tidak ada lagi aku dengar esakan, tiada aku dengar bacaan doa dan talkin lagi...
Tiada hidupan pun disekeliling aku, yang ada hanya kegelapan walau pun tempat akau berdiri ini sangat luas,
aku mula teringatkan anak dan isteri ku, terasa amat rindu kepada mereka, 
Ya Allah amat rindu sekali hati ku ini pada mereka..
aku mula terbayang kan riang gembira mereka menyambut kepulangan ku setiap petang ketika pulang dari tempat kerja...
aku rindu mereka...aku rindu mereka
aku meraung...aku menjerit...
aku meronta-ronta...
aku terjaga dari mimpi...dengan air mata menitis membasahi bantal ku
Aku bangun mengambil air sembahyang, sembahyang sunat taubat, tahajud dan witir.
aku duduk merenung wajah isteri dan anak bongsu ku
terkenang adakah begini ketika satu hari nanti saat aku meninggalkan kamu semua wahai kekasih ku..
ampuni aku wahai kekasih ku...

Thursday, April 14, 2011

From Taiping With Love

Weeee...
minggu nih aku mula rasa letih...
11hb April 2011 aku mula bekerja ditempat baru...Taiping
Agak jauh dari rumah aku...Ipoh.
dah hari-hari berulang....letih beb..
Hari aku up-date blog nih maknanya hari ke empat aku disini..
Hari pertama dan kedua disambut dengan hujan lebat...tapi biasa lah...Taiping..
Tempat paling tinggi taburan hujan dalam Malaysia..mula nak cari untuk beradu (tidur).
nak cari bilik ker rumah..kalu bilik,biasalah, kecik,sempit, kalau rumah pulak rasa besar sangat, duduk sorang jek...
inilah masanya nak gunakan ilmu decision analysis nih..
kita tengok nanti..



Sunday, April 10, 2011

Woi!!! cakap bagi betul lah...

WOi!!!! sekali lagiku ulang...cakap bagi betul lah...
aku confuse dengan 3 kes nih...


1. Kes #1: Teoh Beng Hock & Sarbani...

Cuba cakap mereka nih bunuh diri ke....di bunuh ke...jatuh ke...

2. Kes #2: Anwar ker dalam video tu...


 Siapa berani bukti kan yang ini gambar Anwar..Datuk "T' pun tak ada bukti..

3. Kes #3: Telur ayam; Palsu ker Ori?


Ini kes palsu tapi ori..tipu tapi benar...salah tapi betul

Perrghhhh...3 kes nih...betul-betul buat rakyat Malaysia
 *caca MArba*

Thursday, April 7, 2011

Kematian ke 2 dari kes SPRM

Insiden terbaru ini, yang sekali lagi mengejut dan menggemparkan negara, berlaku ketika Suruhanjaya Diraja sedang mengadakan siasatan berhubung kematian bekas pegawai DAP Teoh Beng Hock, yang ditemui mati selepas disiasat SPRM di Shah Alam, dua tahun lalu.
 Belum selesai kes pertama sudah ada kes kedua..
Ramai rakyat Malaysia terkejut dan sedih serta melahirkan satu pandangan yang sama – mustahil bagi pegawai Kastam itu  yang berusia 56 tahun – boleh mengambil keputusan untuk membunuh diri dengan terjun dari bangunan tinggi.

Ahmad Sarbani Mohamed , penolong pengarah Kastam, yang ditemui mati di bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
“Dia hanya dijadikan kambing hitam kerana seseorang,” kata Ridzuan,bekas pemberita, yang berusia 46 tahun.
Ridzuan juga memberitahu tidak logik Ahmad Sarbani boleh membunuh diri kerana dia sentiasa mempertahankan bahawa dirinya tidak bersalah.
Seorang lagi rakannya, Ashaari Isa juga yakin Ahmad Sarbani bukan seorang yang boleh mengambil tindakan membunuh diri.
“Itu yang SPRM mahu katakan, tetapi bagi mereka yang mengenali dia secara peribadi adalah mustahil beliau boleh membunuh diri,” katanya lagi.
“Personaliti dan tingkah laku dia adalah bukti dia seorang yang kuat beriman,” kata ahli perniagaan berusia 57 tahun ini.
Justeru kata Ashaari, dia mahu SPRM menjelaskan mengapa seorang pegawai kanan Kastam sanggup untuk membunuh diri dan mahu ditunjukkan rakaman CCTV kepada umum.
Sumber:Yahoo News

Tuesday, April 5, 2011

Anwar mangsa Konspirasi - Kajian Mendeka Center?

“Kalau nak mati, saya mati... bukan mati karier politik.
“Hidup mati saya di tangan Allah bukan Umno-BN... belum tentu Umno-BN mampu bertahan tanpa rakyat Malaysia,” katanya.

Anwar sebelum ini menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein dan polis terbabit dalam pendedahan rakaman video seks kononnya beliau mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita tidak dikenali, di hotel Carcosa Seri Negara bulan lalu.Najib dan Hishammuddin kemudian menafikan penglibatan mereka dalam rakaman berkenaan.

Menurut hasil kajian itu, 45 peratus responden beranggapan bahawa Anwar (gambar), yang juga Ketua Umum PKR, adalah mangsa pembunuhan karakter politik manakala 22 peratus bersetuju yang pemimpin itu seorang lelaki yang rendah pegangan moral.

Seramai 504 responden ditemu bual oleh Merdeka Center antara 24 dan 27 Mac lalu dengn 59 peratus adalah Melayu, 32 peratus Cina manakala sembilan peratus India.

"Caca Marba Rakyat"

Friday, April 1, 2011

Gambar 1000 makna

Climax..please go in..


Read louder..


Delicious Lice Omlet.


S --superman or sperma or sperman

PoCo-Poco Haram ker tidak..

*Apakah pendapat anda dengan keadaan ini*

Baru lepas 4 hari berita tarian poco-poco haram..
Keputusan dari majlis fatwa Perak belum diwartakan lagi..
Berita telah tersebar..
Dr. Asri, bekas mufti Perlis pula keluarkan kenyataan..
Poco-poco tidak haram jika digunakan untuk tujuan bersenam, kearah kesihatan.
Caca Marba jadinya umat Islam Malaysia.. 

Rasional keadaan sekarang:

  • Majlis fatwa negeri bertindak sebagai satu badan khusus dalam negeri.
  • Keputusan majlis fatwa negeri hanya diguna pakai dalam negeri tersebut sahaja.
  • Tidak ada perundingan peringkat kebangsaan. 
  • Keputusan diluluskan oleh sultan.
Keperluan:

Keputusan fatwa perlu diluluskan diperingkat kebangsaan bukan hanya dalam negeri sahaja.

Kata aku;
keputusan mengatakan poco-poco haram ada betul jika dilihat dari sudut maksiatnya.
  1. Pergaulan antara lelaki dan perempuan
  2. Pakaian menjolok mata
  3. Lenggang lenggok yang dibuat hingga boleh menaikkan syahwat.
*Jika haram semua jangan buat.
  Jika 'harus' untuk kesihatan, asingkan lelaki dengan perempuan..itu lebih baik..

Tuesday, March 29, 2011

PoCo-PoCo HARAM

Mufti Perak,  keluarkan surat menyatakan tarian poco-poco adalah haram..
Gambar hiasan dari Kosmo

Tarian poco-poco dikatakan mempunyai unsur kepercayaan Kristian dan pemujaaan roh. Tarian poco-poco adalah berasal dari Jamaica.
Sehubungan dari itu Dato' Harussani telah mengeluarkan satu surat yang ditujukan kepada Persatuan Kakitangan Malayan banking Perak mengenai pengharaman tarian poco-poco yang telah diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak kali 186, bertarikh 25 Januari 2011. 
Bagaimana pun keputusan pengharaman ini belum diwartakan..

Monday, March 28, 2011

Thanks You mY fRIENDS

iNI LAH UNGKAPAN YANG BOLEH aku berikan kepada mereka..
Nak tau pada siapa..hemmmm
"KEPADA SEMUA  KAWAN KU YANG DAH PUN MENJADI FOLLOWER BLOG AL-HIKAYAT"
dan kepada semua yang sudi membaca blog aku, walaupun tak jadi follower....... 
Follower Al-Hikayat sebenarnya mereka ini adalah blogger hebat, blog mereka menarik, mereka dah punya ramai follower dalam blog masing-masing..
"TAPI, MEREKA SUDI MENJADI FOLLOWER KEPADA BLOG AKU...terharu rasenye.."
Mereka adalah;

  1. gule guli momoe - budak-gile-cokelat.blogspot.com
  2. helmi - hemdahl.blogspot.com
  3. arein - aienalmardhia.blogspot.com
  4. syed hakimi - mimpiencikkimi.blogspot.com
  5. phoged(dk4me)
  6. eqbalzack
  7. E-Da - zaridahzuber.blogspot.com
  8. Layla Yuki - laylamessy.blogspot.com
  9. abang long
  10. aniline - storiesofbellaluna.blogspot.com
  11. Elip Afats - elipafats1493.blogspot.com (dia nih kawan sekolah aku)
  12. mia - zanarita.blogspot.com 
  13. Sarah Nadia
"Terima kasih atas kesudian kalian..Aku amat menghargainya" 

Sunday, March 27, 2011

Adey Aneyyy..marah pun jangan tonyoh kepala aku..Hikayat Gunting Rambut


"aikkk..dalam hati aku, "perli aku ke nih"...Aku kata, "Aneyy, tak pa la, siang orang lain punya, malam mari u punya lar.." aku sambung lagi "kalu u punya rezeki mesti mari jugak, customer always right".
Ayat ni dia dengar, dia jadi naik angin, dengan nada kuat "Adeyy..customer always right, saya pun ada saya punya right",  sambil tu dia tonyoh kepala aku.."
Semalam hari Ahad, aku ambik kesempatan untuk mengunting rambut ..
Pergi kedai gunting berdekatan dengan taman perumahan..wahhh..ada 7 orang anak-anak yang pastinya murid sekolah..dalam hati tak per lah, bagi 'can' (peluang) kat dia orang..malam nanti datang..
Balik rumah..
Malam lepas maghrib aku pergi semula ke kedai gunting tersebut..ada 5 orang..
Aku ambik keputusan untuk tunggu..
Sampai giliran aku jam dah 8.45 malam..tinggal aku sorang..
Sambil gunting dia cakap;
"Saya sudah 20 tahun ini kerja, saya tau ini customer punya cara" kata dia, aku pun menyampuk "apa dia"
dia sambung, "Ada customer malam mau cari sama saya, hari minggu cari sama saya mau gunting", aku kata bagus macam tu. Dia tambah, "Malam mana sini kawasan kedai gunting ada bukak, jadi cari saya", dia terus kan lagi, "Siang kalu tak mau saya, tak buley tunggu, tengok ada orang lari lain tempat, malam kalu orang ramai pun mau tunggu", ....
aikkk..dalam hati aku, "perli aku ke nih"...Aku kata, "Aneyy, tak pa la, siang orang lain punya, malam mari u punya lar.." aku sambung lagi "kalu u punya rezeki mesti mari jugak, customer always right".
Ayat ni dia dengar, dia jadi naik angin, dengan nada kuat "Adeyy..customer always right, saya pun ada saya punya right",  sambil tu dia tonyoh kepala aku..
Wah... main kasar nih..dalam hati aku.. Dia cakap lagi, "satu orang punya pasal saya mau tunggu ka, saya mari pukul 9 pagi aneyy.." dia kata, "malam saya pun mau rehat, bila saya mau mandi, bila saya mau makan, ini hari minggu, dia satu orang punya pasal saya mau tunggu ka?"..
Aku dah mula rimas...sambil bercakap dia tekan-tekan, tonyoh-tonyoh kepala aku...
apa hal lak tonyoh kepala aku...lepas tu dia tutup shutter depan kedai, gunting rambut aku pun belum habis lagi nih...Ehh...dia nak buat apa lak nih..
AKu tanya kat dia dengan nada lembut, "u marah saya ka", "Bukannn" dia kata, tadi ada satu orang Cina sudah 5 kali mari, mari sekejap tengok orang ada, dia keluar..lepas tu mari lagi, bukak pintu tengok ada orang, dia keluar, dia ingat saya tarak kira..kali 5 mari saya cakap, U mau gunting U tunggu, U ini macam kasi rosak saya punya pintu..". ada rasional nya dia marah,
Pertama dia dah penat - berniaga dari pagi..
Kedua dia rungsing dengan orang sombong...
Aneyy..U cakap ada betul..orang itu macam sombong punya orang, kalau dia tunggu pun dia tak banyak buang masa sampai 5 kali mari...
"Tapi aneyy...lain kali jangan kasi tonyoh customer punya kapla..sambil aku bayar upah gunting"
"Ayoyooo..saya ada bikin itu macam ka...Sori  Tuan...Sori Incik...sori...sori"
Aku senyum..sambil cakap everybody ada dia punya right aneyy..kita jaga kita punya right tapi kita pun kena jaga orang lain punya right jugak...

 

Saturday, March 26, 2011

Gelatin Babi > dalam kopi ajer ker?


Maaf...mungkin artikel saya akan menyentuh sensitiviti orang lain..
Ungkapan diatas ditulis kerana orang Melayu memang mengambil berat untuk menjaga hati orang lain..
Terharunya bila membaca berita terdapatnya gelatin babi dalam kopi yang diminum  oleh orang Islam.

Cuba kita renung makanan yang lain:
  1. Bagaimana dengan sayur-sayuran -disiram dan dibaja dengan apa
  2. Fish ball - apa bahan campurannya
  3. Fish cake - serupa dengan ini
  4. Biskut - bahan penyedap biskut perlu dari gelatin
  5. Aji No Moto - ini kes lama yang disenyapkan
  6. Makanan sejuk beku, seperti ayam goreng segera atau nugget, sebelum dibungkus bagaimana kesahihan proses penyembelihannya.
Ini adalah sebahagian dari contoh makanan dalam negara yang dikeluarkan oleh industri bukan Islam.

Apa JAKIM buat sekarang
  • periksa jika ada repot
  • periksa jika ada permohonan dari industri
     Saranan saya kepada JAKIM, bukan niat nak mengajar 
    • Perlu ada kepakaran sendiri,
    • pakar kejuruteraan
    •  Pakar ekonomi
    • Pakar perundangan syariah dan sivil
    • Pakar kimia
    • Pakar Pemakanan
    • Makmal sendiri disetiap negeri
    • Mewujudkan sistem bar code untuk semua logo Halal
    • "Babi tester" atau tester kepada semua binatang yang tidak halal (alat seperti urine test atau mengesan perempuan bunting)
    • Pusat pnyembelihan mesti ownership jabatan ugama Islam negeri atau JAKIM sendiri
      Pasti ada yang membaca artikel ini berkata cakap senanglah..
      Saya kata kalau tak buat lagi susah..Saya sanggup tampil kehadapan untuk mengambil tanggungjawap melaksanakan projek ini jika mendapat respon dari JAKIM...
      "Caca Marba jadinya" umat Islam Malaysia kerana makanan tidak halal disuap dari bayi lagi..
      Dengar azan pun takut...

      Akhirkata orang lain langsung tidak pernah terfikir untuk menjaga hati kita...kerana dilihat kita sentiasa berada dipihak yang mengalah dan dikalahkan...




      CacaMarba Jadinya

      Aku tambah kat tajuk blog nih...cacamarba jadinya..
      sebab sahabat aku bagi idea. ..Alhikayat menceritakan kisah bukan sahaja tentang diri aku atau famili atau kisah masyarakat, politik dan bencana...
      Tapi yang lebih fokus lagi adalah keadaan cacamarba jadinya atau kusut atau kelam-kabut atau haru-biru yang wujud dalam cerita tu..
      Aku terima nasihat seorang sahabat yang memberi pandangan secara jujur demi kebaikan...
      Terima kasih sahabat... 










      Tuesday, March 22, 2011

      Doktor ni melawak ker atau memang .....

      Nak cerita..sebab gara-gara masuk tournament badminton..
      Sudah agak lama tak main badminton, lebih kurang 3 tahun tinggalkan gelanggang.
      Mulanya sebab sibuk nak uruskan perniagaan yag baru bertapak-bertatih..
      lepas tu jumpa kawan kaki golf...tak tahan kena pujuk rayu..
      terjun masuk padang golf lak..Tinggal terus badminton ..
      bulan lepas ada tournament badminton..bukan tournament besar pun..
      partner ajak join...kena pujuk lagi...tak tahan kena pujuk...
      register main beregu....berlatih cuma 3 hari...terus perlawanan.
      Hari perlawanan, main tak lah menang, tapi sangat bersungguh-sungguh walaupun stamina memang hancur..
      balik rumah pukul 1 pagi...kaki kiri dah mula berdenyut-denyut ...
      Sapu minyak panas..makan ubat tahan sakit..terus tidur..
      Bangun pagi kaki makin bengkak, masih boleh berjalan..sapu minyak panas lagi..balut dengan bandage..
      masih boleh tahan sebab hari pun ahad, jadi tidur ajer ler...
      Petang cuba urut, rasa macam kurang sikit...lega
      Pukul 12 malam kaki sakit semula, kali ni makin bengkak..
      Tak tahan,, minta tolong isteri hantarkan ke hospital..
      Sampai hospital terus duduk dalam kerusi roda, doktor check, suruh buat x-ray, kata dia ada nampak crack sikit..aku kata kena simen ker..."Tak payah" kata doktor cina ni..sikit aje..balut dengan bandage..
      dia tulis atas kerta suruh ambik ubat..
      Pergi ke farmasi..jurufarmasi kata ubat ni kena makan macam ni, yang ni kena makan macam ni..tapi yang satu ubat ni dia kata kena makan habis, sebab awak gastrik...aku terdiam sekejap..
      esok tak puas hati, aku pergi jumpa doktor panel..bawak ubat hospital sekali..
      "kah....kah...kah.." sakan pulak doktor panel aku ketawa..
      aku kata "Aney..apa gelak tengok ubat"..
      sambil gelak tak habis dia tanya "U sakit apa"
      aku jawab sakit kaki lah..
      "U tau ini ubat apa", aku geleng kepala
      Doktor gelak lagi "Ini satu tahan sakit, ini satu antibiotik and lagi satu ubat gastrik"
      "Ada ubat sakit kaki kaaaa" dia menambah..
      "Cehhh..doktor hospital ni melawak dengan aku ker atau memang ....."
      Tarak guna ,,,porah cittt... patut sakit aku tak hilang.. 

      Harga Ayam Naik Punyer Pasal - Aku bagi Lagu Nih..

      video

      Bila harga ayam naik
      Pelbagai jabatan main tuduh jabatan lain sebab bukan tanggungjawab dia orang..
      Mula kata pengguna tak repot..
      dah repot lak kata harga ayam naik dari ladang...
      ladang kata lak, kena naik harga sebab bahan makanan ayam datang dari pekan...
      habis sapa nak tanggung...!!!!
      Pengguna lah tanggung...
      Pembeli lah tanggung...
      Kita semua nyanyi lagu nih...
      layan....

      Sunday, March 20, 2011

      ANAK KU HILANG DI MASJID NEGARA

      Kisah ini berlaku pada 26hb Disember 2010 yang lepas.
      Pada mulanya aku tidak tergamak untuk menceritakan kisah ini, maklumlah kisah pahit dan mengerikan bagi ku sekeluarga. Tapi bila dikenang-kenangkan kembali eloklah dicatatkan sebagai satu kenangan dan iktibar dimasa hadapan.
      Inilah Uci yang diceritakan 
      Kami bertolak pagi jam 9.00 dari Ipoh, destinasi pertama kami adalah pusat sains negara. Seronok bukan main lagi, menjerit-jerit mereka sebab ketika hari tersebut pameran dinosaur diadakan disitu. Jam 4 petang kami ke Taman Orkid Negara yang terletak berhadapan Taman Burung.
      Penat berjalan jam pun dah 5.45 petang. Kami sekeluarga bergerak ke Masjid Negara untuk mandi, menukar pakaian dan bersembahyang. Disinilah peristiwa ini bermula.
      Tandas dan bilik mandi utama dalam proses kerja pembaikan, jadi kena masuk tandas kecil dihujung masjid, tapi tak ader tempat mandi, cuma ada 3 buah tandas, jadi aku menyuruh anak ku ini, yang kami panggil nama timang-timangan sebagai Uci (Mohamad Firdausi) masuk kebilik tandas no.1, lalu masuk pula seorang hamba Allah berambut panjang ke bilik tandas no.3, sebab aku berdiri didepan pintu tandas no.2.
      Aku pesan pada Uci, "Kalau dah siap mandi panggil ayah tau", 
      "Ya lah" jawabnya. 
      Aku pun masuk kedalam tandas no.2.. 
      Aku pun mandi "Wah leganya" dalam hati ku..
      Tapi dalam aku bersiram, hati aku berkata kenapa dalam tandas Uci senyap ajer, dah tak ada bunyi air lagi.
      Aku memanggil nama "Uci" 2 kali, tapi senyap ajer.
      Aku memanggil lagi dengan kuat, pun tak ada jawapan, 
      hati aku dah mula gelabah, kenapa tak ada jawapan, cepat-cepat aku keluar.
      Zuuupppp..menyirap darah aku kerana melihat pintu tandas no.1 dah terbuka, aku tolak luas-luas.. kosong.
      Aku bergegas ke belakang ketempat mengambil wuduk..kosong..
      Aku keluar bertanya kepada pak guard di tepi tangga.. "Abang ada nampak budak kecik umur 5 tahun pakai baju belang biru keluar dari tandas ni",  kecewa kerana jawapannya hampa, dalam hati aku mustahil pak guard ni tak nampak anak aku keluar sedangkan meja dia sebelah pintu tandas jer.. 
      Aku berlari kedepan tandas wanita, menjerit memanggil nama isteriku, "Uci ada kat situ ker", isteriku mengelengkan kepala dan perasaan panik pun bermula bila aku katakan dia dah keluar dari tandas.
      Aku berlari menaiki tangga, dalam hati dah mula menuduh mamat rambut panjang yang masuk tandas no.3 melarikan anak aku.
      Sambil menaiki tangga aku bertanya kepada 3 orang gadis yang nak ke tandas, dalam aku berkeadaan panik mereka cuma ketawa dengan menjawap "tak nampak bang", senyum meleret lagi..ceh...ingat aku nak mengurat diaorang ker..aku panik nih..
      Aku berlari anak menuju ke pintu ruang solat masjid dan bertanya kepada guard yang berdiri disitu, mereka juga memberikan jawapan yang sama, "tak ada".
      Kaki aku dah rasa macam nak terkulai, dalam hati aku, kalau tak jumpa nih pasti aku jadi gila..
      air mata dah mula meleleh kat pipi, 
      aku berlari menuruni tangga mendapatkan isteri ku, dia dah mula meraung dalam tandas.. 
      aku berlari anak menuju ketampat letak kereta, dengan harapan Uci berada disitu..hampa kerana tiada sesiapa disitu..
      Aku berlari semula keatas menuju ruang solat sambil berdoa agar Allah berikan hidayah kepada ku untuk mencari Uci.. 
      Aku terus melangkah kedalam ruang solat, disitu ada beberapa orang sedang bersolat, duduk berzikir dan ada satu kumpulan sedang mengadakan majlis mengangkat nikah.
       Aku nampak di tepi tiang seseorang memakai baju biru belang sedang duduk, aku rapati "Ya Allah, anak ku rupanya" terus ku peluk dia,
      Aku tanya kenapa kat sini, dia kata  "Uci tunggu ayah, Uci ingat ayah ada kat sini, tadi masa mandi Uci ingat ayah tinggal Uci, Uci nak sembahyang dengan Ayah"
      Menitik air mataku.
      "Ya Allah betapa agungnya kekuasaan Mu"
      Kau telah memberikan iktibar kepada ku supaya:
      1. Jangan cuai
      2. Berhati-hati
      3. Jangan cepat menuduh orang
      4. Bertenang
      5. Berdoa
      6. Berusaha


      Saturday, March 19, 2011

      Tentera Munafik dah bersiap



      Artikel ini sebagai renungan dan iktibar kepada satu bangsa yang tidak bersatu, yang mementingkan harta dan pangkat sebagai matlamat. 
      Satu lagi kerajaan Islam bakal ditawan. Tentera Kristian sedang bersiap menyusun strategi untuk menyerang Libya dikala negara itu sedang berkecamuk dengan perang saudara.
      Pengukuhan penempatan tentera Kristian hampir mencapai matlamat. Iraq, Afganistan, Kuwait (kuasa politik) dan kini Libya bakal menjadi kan keseluruhan negara teluk dalam genggaman mereka.
      Mereka ketika ini seperti berhajat untuk mengepung Arab Saudi dimana terletaknya Kaabah.
      Mereka tidak akan terus menyerang Arab Saudi tetapi mereka mengunakan strategi dengan melakukan kepungan sedikit demi sedikit.
      Umat Islam pasti akan tertekan selepas ini, dimana sekarang mereka telah pun mengawal ekonomi melalui perdagangan dan matawang, kawalan politik melalui PBB dan dalam masa sama melakukan penaklukan sedikit demi sedikit terhadap umat Islam.
      Negara teluk bukan sahaja sebagai tempat tumpuan umat islam yang lebih penting adalah sumber tenaga berkumpul disitu, iaitu sumber tenaga minyak sebagai bahanapi dan kedua sumber atau simbol ke Islaman dimana para ilmuwan Islam berkumpul disitu.

      Mereka menjangka jika runtuh keseluruhan negara teluk hingga jatuh ke dalam jajahan mereka maka pengaruh Islam pasti akan berkubur sedikit demi sedikit dari dunia ini.
      Negara-negara lain dari negara teluk walaupun negara Islam seperti di Afrika atau Malaysia dan Indonesia tidak dipandang mengancam kepada tentera Kristian ini kerana negara ini tiada kekuatan tersendiri, negara-negara ini bergantung 100% kepada ekonomi Amerika, bak kata orang jentik sekali pun tertungging.
      Ketika  tentera kristian bersiap sedia untuk menyerang,  tiada satu negara Islam pun yang berani mencuit PBB untuk menghalang mereka. Inilah ciptaan mereka atas nama kuasa Veto dalam PBB.
      Pada ketika ini,  ideologi mereka berabad yang lepas dengan memberikan pelajaran mengikut acuan mereka kepada umat Islam sedikit demi sedikit menampakkan kejayaan. Mereka berusaha membangunkan teknologi dan pendidikan tinggi dengan memberi peluang kepada umat Islam mendapatkan pendidikan mengikut acuan mereka dan ketika mereka mula melakukan penjajahan era moden umat Islam tidak bangkit melawan malah tidak berani bersuara terhadap mereka. Idealogi mereka sudah tebal mempengaruhi dikalangan ilmuwan Islam  di negara-negara yang pernah mereka takluki satu ketika dahulu.
      Mungkin ada yang membaca artikel ini juga menganggap bahawa artikel ini sebagai menghasut atau apa saja pandangan kerana terpengaruhnya idealogi yang mereka dapat dari pelajaran barat atau pergaulan atau hubungan politik atau demi kepentingan pangkat dan darjat mereka.
      Apa pun sebenarnya, kebaikan hanya akan datang dari keikhlasan.
      Wasallam...