Followers

Saturday, January 29, 2011

No Assets but Rich by A.Sulaiman

In UMNO there are many Malays who have become rich
without working for it, without any business acumen
and without any brains!
In UMNO there are many Malays who have been given lucrative business
opportunities without any financial risks for them. These are fail-safe cash
cows with an iron clad money back guarantee - the government buys it
back from you at a premium – not IF you fail but
WHEN you fail!
But here is where UMNO has failed these Malays.
Tajuddin Ramli, Amin
Shah, Halim Saad…these are
the top of the heap of failed Malay
‘businessmen’ who epitomize
those who benefited from selective
government patronage and became
part of the culture of greed now
infused into many Malay consciousness. These
individuals have been given every assistance, every failsafe
option to succeed. And yet they fail.
And then there are those like Mahathir’s son, Mirzan:
(http://steadyaku-steadyakuhusseinhamid.
blogspot.com/2009/11/mahathirs-dodo-dynasty.html)
whose ‘businesses’ have been kept afloat by billions of ringgits belonging to
the people and this son of Mahathir considers himself a businessman of
considerable abilities - the new rich Malays. Malays who are multi
millionaires riding on the back of UMNO and the people’s money. But at
least this son makes a show of running a business empire- a diverse
conglomerate that covers a range of activities – mostly legal! But come on
lah….what business empire? Given the breaks he has had, even a
monkey can live in clover without ever running out of
bananas for the rest of his life!
Then we have Malays like
the late Zakaria Deros,
Muhammad Taib, Isa
Samad, Shahidan Kassim
and of course the
infamous Khir Toyo. These are the scums of
the earth. They do not even have the intelligence or decency to hide the
wealth that they have stolen from
the very people who have voted to
put them in power. The hastiness in
which Khir Toyo had proceeded to
display his stolen wealth after losing
office fills most of us with stomach
wrenching disgust. But these are the
people that UMNO has chosen to be
leaders within UMNO.
But what is most damaging to the Malays are the many thousands of
Malays who have been taught that money can be got by abusing the trust
placed in them by other Malays.
A Ketua Cawangan gets a contract to build a primary school in his kawasan.
Without any knowledge of business he is given a business opportunity way
beyond his capacity to manage. All he knows is that he has to get
someone… just about anyone…. who will take the contract off his hands
and give him a handsome commission. He makes the 20% to 50%
commission off the contract price. It does not concern him if the contract is
successfully completed or not – what matters is how much he will make as
commission from that contract – after all he has already spent the advance
given to him by JKR to start the contract. To him this is a good way of doing
business.
And so UMNO teaches a Malay to do business without having any
knowledge of the business that he does, without any working capital,
without risks and certainly without any brains to be able to better himself
by this business opportunity given to him by UMNO.
While all this is going on the wheeling and dealing is most intense in the
corridors of power. In Putrajaya and in the Government Ministries. Not only
by the Minister himself but also by all his staff – anybody and everybody
with access to the Minister will make their money. In Agriculture, Defense,
Education, Trade, Energy, Water and Communication and the mother of all
Ministries, The Ministry of Finance. And do not forget the Government
Agencies and anywhere else a ringgit can be made. Hell there are money to
be made even in Rela and the Anti-drugs Agency!
All this orgy of making money makes these Malays cash rich. Wine, women
and song…big cars, nice clothes are easy enough habits to acquire but it
does not teach them how to keep the money or how to use the money to
make more money. And their ability to make money remains as long as
their Minister stays a Minister – so make hay while the sun shines!
And so what does it do to these Malays? They become parasites. Parasite:
“Somebody who lives off the generosity of others and does nothing in
return”
What they earn is not enough to keep them in the lifestyle that they want
to live up to and so they take from us. While we have to live on the wages
we earn UMNO eagerly opens up many sources of illegal income for those
that pledge allegiance to the party.
These Malays are regarded by most Malays as the worst of the blight that
UMNO has caused to the Malay race. The presence of these Malays makes
real all that UMNO leaders have been saying about the Malays. That the
Malays need to be spoon fed, that the Malays are unable to compete on a
level playing field with the other races, that the Malays will always need
Ketuanan Melayu or they will be no more Malays left in their own country!
This is certainly true of the Malays in UMNO but not of the Malays outside
UMNO!
I shudder to think of what the future will hold for these people. Where will
they go and how will they survive when UMNO is out of government?
We see a bit of the future for these
people in the likes of Ibrahim Ali
and Mahathir. They know
nothing but politics. Without
politics they do not have a
life…….even when they are past 80.
But there are no more places for
them within UMNO. And so we see them do what they do now and they
become a pain to us in a place where the sun does not shine! Just think of
the negative impact it will have on the country when this scenario is
repeated thousand of times at various levels after the next general
elections when UMNO is ousted!
The way things are for UMNO they know it would be a mistake to send a
message to the other races that UMNO only looks after their own – but
what choice do they have?
What we need to understand is that UMNO has a fragmented political
reality with real power residing outside cabinet. The extent to which this
power is exercised will depend on the Prime Minister of the day. Our
history will show us that Tunku, Hussein Onn and Abdullah Badawi left
office because of circumstances beyond their control. Circumstance created
by those outside government but within UMNO. A weak PM like Najib will
surrender power to this faction, or for the lack of a better word, to these
warlords as and when dictated to do so.
Because UMNO has been identified with the Malays, UMNO’s problem is
the Malay problem. UMNO’s crisis is a Malay crisis. And UMNO’s solution to
their problem will also be a Malay solution. UMNO wants to lead but its
ability to lead will depend on whether their intention to change is sincere.
Whether it can be backed by positive change in the face of opposition from
the powerful forces within UMNO that wants to maintain its present status
quo. I think not. UMNO is deceit. UMNO is greed. UMNO is not our future!
As the Chinese says :
“The harsh winter is gone and spring is around the
corner”
….I think that spring is indeed around the corner for all of us. We await the
13th general Election with much impatience!

Friday, January 28, 2011

Khutbah Jumaat

Khatib pada hari ini membaca kan doa ketika khutbah, "Ya Allah, engkau tukarlah pemimpin kami dengan pemimpin yang beriman dan bertaqwa". Bacaan ini diulang sebanyak 3X.

Apa makna nya...

Monday, January 24, 2011

Usahlah guna ayat "Penyokong Atas Pagar"



Dun Tenang yang mempunyai jumlah pengundi peneroka Felda dan pengundi ladang kira-kira 4,800 orang atau 33 peratus daripada 14,511 pengundi berdaftar di Dun Tenang. 

Justeru dalam konteks Dun Tenang, tanpa mengira apa isu yang berbangkit natijahnya Umno-BN boleh menang mudah. Ini kerana menurut sumber Umno, keahliannya sahaja sudah ada kira-kira 4,000 orang.

Daripada jumlah ini, sebahagian besarnya iaitu seramai 2,300 orang adalah pengundi peneroka Felda dan 1,700 orang merupakan pengundi Melayu di kampung-kampung tradisi. Ia bermakna, daripada 4,800 orang ‘simpanan tetap undi’ itu hanya 800 orang yang belum ahli Umno tetapi komited mengundi BN.

Berdasarkan keputusan pilihan raya umum 2008, undi BN ialah 6,367. Daripada jumlah ini, 4,000 undi ahli Umno, maka selebihnya lagi (2,367 undi) adalah pengundi Melayu yang belum ahli Umno (800 undi) atau penyokong atas pagar (bukan ahli mana-mana parti) dan undi ahli MCA.



Undian penyokong ini adalah penentu samada UMNO menang atau PAS yang dipilih.

Mereka adalah sekumpulan manusia yang bijak. Yang menilai perjalanan dan keberkesanan parti yang akan ditentukan menang. Anda silap dengan mereka anda akan kalah...
Jangan kecilkan hati mereka dengan mengelar mereka
 .....penyokong atas pagar.... 

Tuesday, January 18, 2011

UFO di Malaysia

Januari 2007 - Seorang pemandu teksi Mohd Helmi 35 mendakwa ternampak objek UFO yang mengeluarkan cahaya terang berwarna oren dengan kelajuan tinggi lebih 500 km sejam pada jam 6.30 pagi.

27 Januari 2007 - Azmi Lazim, 34, mendakwa melihat UFO meluncur laju di jalan utama Chepor, Perak.

10 April 2009 - Zamri Zain, pereka grafik, 30 melihat objek seakan-akan UFO di ruang udara Taman Dato' Onn, LArkin pada 8 April 2009 jam 10 malam.

17 Mac 2009 - Seorang bapa beserta anaknya, Zaid Zain, 43 dan anaknya Mohd Nauman, 10 melihat UFO mengeluarkan cahaya berwarna putih dan hijau berlegar diruang udara Stadium Larkin pada jam 8.30 malam.

14 Mac 2010 - Mohd Zulfikar Abdul RAhman, seorang pengurus berjaya merakamkan gambar seakan-akan objek UFO ketika hujan renyai di ruang udara kondomunium Damansara Damai pada jam 7.11 malam.   

Semua kenyataan ini di laporkan pada waktu pertukaran dari siang ke malam atau dari malam ke waktu siang. Pada dasarnya pada waktu ini mata manusia agak keliru dengan cahaya perubahan. Objek yang dilihat kemungkinan dari bayang-bayang lampu berkuasa tinggi yang baru dinyalakan dan memancarkan bebayang keawan..Fikir-fikirkan.

Sunday, January 16, 2011

Himpunan Kisah BapaKu Bapa Durjana #3

Kejadian #1

Kejadian ini berlaku di Terengganu dilaporkan oleh berita harian pada 16/10/2010 di Kampung Sekayu, Hulu Terengganu. Suspek seorang bapa durjana telah menyimbah asid kemuka anak perempuannya bernama Nurul Dahyatul Fazlinda hingga mendapar cedera parah disebabkan tidak mendapat wang RM30 yang diminta dari isterinya. Selain itu mangsa simbahan asid juga adalah isteri suspek, anak lelaki yang berusia 2 tahun dan ibu mertuanya. Bapa durjana ini dipercayai adalah penagih dadah..
 Nurul Dahyatul yang cedera parah. Gambar bawah adik lelaki beliau yang berusia 2 tahun

Kejadian #2

15/01/2011. Hempas bayi berusia 18 bulan hingga patah tulang peha kanan, perbuatan ini telah dilakukan oleh seorang bapa yang berusia 54 tahun. Kejadian berlaku di Kampung Ahmad Said, Manjoi, Ipoh. Suspek bukan sahaja dah tua malah seorang tua yang bodoh benggong, yang lupa bahawa beliau akan kembali ke alam bayi jika umurnya panjang, iaitu nyanyuk dan merangkak akibat lemah kepala lutut. Adakah ketika itu dia rela orang lain menghempasnya kerana menyusahkan hidup orang..

Sunday, January 9, 2011

lagu best lawak



Mereka bertiga nih memang kreatif...hahahaha

Harga Barang Naik - Apa FOMCA Dah Buat

Banyak barang nak naik harga lagi ker.. Dari minyak petrol, gula , bawang, dan minyak masak mungkin mengalami perkara yang sama. 


Apa FOMCA buat untuk perkara ini, perlindungan apa yang mereka ambil untuk mengawal harga barangan dari membebankan pengguna..
Visi dan Misi (klik perkatan tersebut) mereka sangat hebat....
Adakah pengguna terlindung oleh persatuan ini... Mereka bercakap seperti ahli politik..
Betul ker mereka buat kerja melindungi pengguna...
Mereka cuma keluarkan kenyataan seperti ini - Klik Disini FOMCA mahu kerajaan telus tangani masalah   
Buat kerja bukan setakat buat kenyataan dalam akhbar..
Mesti sertakan dengan tindakan susulan...FOMCA hanya banyak keluarkan kenyataan mendidik pengguna, habis, mana tindakan melindungi pengguna dari kenaikan harga barangan yang tidak seragam dengan pendapatan...
N.Marimuthu perlu beraksi seperti hero persatuan yang menjaga, bukan seperti hero atas pentas semata-mata.

Covert dan Overt

Hah..apa benda Covert dan Overt (klik perkataan tuh) nih...
Kalau malas nih aku nak terangkan,
Pendekatan penguatkuasaan dan pemantauan secara covert (penyamaran) selain daripada overt juga didapati berkesan bagi mengekang pesalah lalu lintas terutama bagi kesalahan memotong di garisan berkembar, memotong barisan, menggunakan lorong kecemasan dan melebihi had laju oleh bas ekspres". (Ini ayat dari menteri)


Apa nih...penguatkuasaan dan pemantauan adalah untuk mencegah, kalau dah menyorok apa maknanya, perkara dah berlaku, dan mungkin kemalangan akan berlaku, ada pulak nak main menyorok-nyorok. Adakah pemandu tu macam musuh dalam peperangan, mesti kena buat serang hendap, lepas tu kalau nampak bagi tembak mati.


Tak payah menyorok, bagi terang-terangan supaya semua pemandu nampak, buat menara sekarang dah jadi "tugu". Pemandu nih memang selalu alpa, maklumlah sifat manusia, lalai dan cuai adalah lumrah, sebab exco pun kalau nak pi mesyuarat kereta dia pasang enjin roket.. alasan lah nak mesyuarat,
Bapak borek anak rintik... 


Kajian dari UPM - http://psasir.upm.edu.my/1940/1/0159.pdf





Thursday, January 6, 2011

Bergaul dengan orang yang bodoh

Jika kebetulan engkau bertemu dengan orang yang bodoh.

"Hanya bercerita tentang judi, perempuan, hal-hal yang melalaikan, maka hendaknya engkau tidak ikut serta dalam perbualan mereka, mengabaikan semua ucapan-ucapan dusta mereka, tidak memberikan perhatian ucapan-ucapan buruk mereka, berusaha untuk tidak sering bertemu dan jadikan tiada keperluan dengan mereka, mengingatkan perbuatan mungkar mereka secara lemah-lembut, memberikan nasihat manakala berdoalah kepada Allah SWT diharapkan dapatlah mereka terima"