Followers

Monday, December 27, 2010

Kadar Perceraian Tinggi Salah Facebook Ker?

"Dilaporkan 27,116 pasangan telah bercerai pada tahun 2009" Utusan Malaysia.
 Perbincangan secara terbuka di dalam laman Facebook dilaporkan menjadi salah satu punca perceraian dikalangan pasangan di Malaysia. Laman tersebut di namakan 'kisah rumah tangga' telah menjadi medan si suami atau isteri untuk meluahkan perasaan terhadap ketidakpuashatian mereka terhadap pasangan masing-masing. Mereka bercerita dan meminta pendapat dari kalangan teman facebook secara terbuka. Hingga pada hari ini jumlah ahli dilaman tersebut sebanyak 66,992 orang. Ini bermaksud orang Melayu amat bermasalah ker? Atau mereka suka mendengar hal orang lain. Apa rasa meluahkan perasaan dalam facebook nih..Happpy ker.. Nak sangat cerita keburukan sendiri atau pasangan kat orang lain, pada orang tak dikenali pulak tu. Lain pulak kisahnya ada yang join facebook untuk cari pasangan. Boleh percaya ker? Kes seperti nih seorang sahabat saya pernah terkena disebabkan asyik maksyuk nak kahwin akhirnya kena tipu. Mamat yang jadi cinta dia rupanya dah kahwin dan penagih dadah pulak tu. Tapi orang Melayu memang mudah lupa selagi diri sendiri tak terkena.Tidak masakan ramai yang jadi keldai dadah.
Isteri dah melakukan zina berpuluh kali pun nak tanya kat orang lain samada diri tu dayus ker tidak..Benggong betul orang yang nak menjawap soalan tu, orang yang bertanya dah tentu mamat bengap.

Bercerita masalah rumahtangga dalam facebook dan kemudian pasangan tersebut bercerai adalah bukan fakta yang boleh digunakan untuk menyalahkan facebook. Mereka memang sudah bermasalah sebelum 'join' facebook. Saya bukan nak bela facebook tapi kalau dah masalah dan sering bergaduh pergi kemana pun jadi macam tu juga. Masuk masjid pun nak bergaduh.
Duit banyak sangat pun boleh bercerai, tak ada duit pun bercerai, tak dapat anak, jumpa kekasih lama, jumpa yang lebih handsome atau lebih cantik semua nak bercerai. Kes macam nih kerana mereka kahwin atas dasar nafsu seks dan keduniaan. Pasangan sekarang banyak kurang berpegang pada ajaran agama. Ajaran yang dimaksudkan adalah banyakkan beristigfar, sembahyang sunat dan wajib atau lebih senang dikatakan lakukanlah apa yang disuruh oleh agama, tak tahu belajar lah, belajar sampai ke Amerika boleh. Kurang mengucapkan kata-kata syukur dan menterjemahkan syukur tersebut menjadi ibadah. Masyarakat sekarang cuma cakap syukur atas bibir saja, "Syukurlah saya berjaya" katanya, tapi apa yang dilakukan untuk menterjemahkan kesyukuran tersebut, maka mereka berpesta-pestaan, bukan merasakan diri sangat kerdil kerana jika bukan dari kudrat dan iradat Allah SWT sudah pasti tiada apa yang dapat dilakukan oleh mereka. Kursus perkahwinan nampak macam tak ikhlas sahaja, baik yang datang nak kursus mahu pun yang buat kursus. masing-masing nak dapat kepentingan sendiri. Maksudnya, peserta hanya nak dapat sijil untuk menikah, yang anjurkan kursus pulak nak dapat duit untuk syarikat. Mana ada keikhlasan, agama dah jadi mainan untuk mendapat nikmat dunia.
Cabaran sosial semakin tinggi, dunia jadi semakin kecil, dalam masa beberapa jam boleh pergi 'dating' di Kuala Lumpur dan balik pada petang hari ke Ipoh. Pasangan ingat dia pergi kerja..Macam ni pun ada..
Balik pada pangkalnya adalah kuatkan akidah, Pak Ustaz tolong ikhlas dalam mentarbiahkan masyarakat, jangan jika ada 'mashuk' baru nak buat program..

Thursday, December 16, 2010

Nasihat Diri

Adapun untuk memberi nasihat, aku tidak melihat diriku adalah layak untuk memberikannya, sebab nasihat adalah Zakat, nisab nya adalah kemampuan dan kemahuan mengamalkan pesan nasihat.
Bagi yang tidak memiliki nisab, bagaimana akan mengeluarkan zakat? Laksana orang yang kehilangan cahaya, bagaimana boleh menyinari orang lain dengan cahaya tersebut? Bila bayangan boleh menjadi lurus, jika tongkatnya bengkok? Allah telah mewahyukan kepada Isa Bin Maryam:
"Nasihatilah dirimu, jika ia mampu dan mahu melaksanakannya, maka nasihatilah manusia. Tapi jika tidak, maka merasa malulah kepada Ku!"
Nabi Muhammad SAW juga bersabda:
"Aku telah tinggalkan untuk kamu 2 pemberi nasihat, yang berbicara dan bisu"
Yang berbicara adalah Al-Quran dan yang bisu adalah maut . Keduanya kiranya cukup menjadi nasihat bagi semua orang. Jika manusia tidak lagi boleh diberikan nasihat dengan keduanya, bagaimana yang lain boleh memberikannya? Dengan keduanya aku telah menasihati diri ku, kemudian dia menerima ujar dan nalar, tapi dia mengabaikan dan memberontak secara terang-terangan. Maka ku katakan kepada diriku:
"Bukankah kamu membenarkan bahawa Al-Quran adalah penasihat yang berbicara, dan pemberi peringatan yang jujur, sebab ia adalah Kalam Allah yang di dalamnya tidak memuatkan kebatilan sama sekali?"
Lalu Rasullulah SAW bersabda lagi, firman Allah SWT:
"Barangsiapa yang menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya: Nescaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia itu tidak akan di rugikan. Itulah orang-orang yang tidak memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang mereka usahakan di dunia dan sia-sialah apa yang telah mereka kerjakan" (Surah Hud: 15-16)
Dengan demikian Allah telah memperingati kamu dengan neraka, kerana kehendak kamu akan dunia. Setiap yang tidak menemani mu setelah kematian, ia termasuk dunia. Lantas apakah kamu telah terbebas dari keinginan dan cinta dunia? Jika demikian, betapa bodoh diri mu. Kamu membenarkan semua itu, tapi tidak kamu memanfaatkan, bahkan kamu terus mengejar keduniaan dan kamu tenggelam didalamnya.

Allah SWT memberi peringatan:
" Sesungguhnya kematian yang kamu lari daripadanya maka sesungguhnya kematian itu akan menemui kamu, kemudian kamu akan di kembalikan kepada (Allah), yang mengetahui akan ghaib dan yang mati, lalu Dia beritahukan akan apa yang telah kamu kerjakan". (Al-Jumu'ah: 8)
 Lalu aku katakan : Hal itu kerana kamu cenderung kepada dunia. Bukankah kamu membenarkan bahawa si maut pasti memdatangi kamu dan memisahkan semua yang kamu miliki. Dia merampas semua yang kamu inginkan. Ketahuilah, sesuatu yang pasti datang adalah dekat. Dan sesuatu yang tidak akan datang adalah jauh.
(Imam Al-Ghazali)
  

Wednesday, December 8, 2010

Kejam...Berprofil Tinggi..Unsolved Case #2

Kes pembunuhan Dato sosilawati dah sejuk. Rakyat semacam dah lali dengan kes pembunuhan dalam negara tercinta ini. Kisah kematian akibat disembelih, ditembak atau diserang beramai-ramai hingga mati hanya cerita waktu sarapan pagi sahaja, kemudian lenyap dari ingatan. Adakah negara sudah memasuki zaman jahiliah moden, undang-undang atas logik akal, rasa tak puas hati bunuh sahaja.
Peranan pasukan polis seperti tiada nilai, mahkamah dianggap sebuah institusi yang yang lambat untuk menyelesaikan masalah, maka mereka mengambil jalan mudah membuat hukum jahiliah, buat hukum sendiri.
Saya bukan pakar undang-undang, tetapi dalam kes Dato Sosilawati saya telah tuliskan dalam artikel yang lepas bahawa kes ini amat terancang, tentu para penyiasat sangat binggung untuk menyelesaikan kes ini. Penjenayah yang melakukan pembunuhan ini melihat ada lompang didalam undang-undang jenayah yang boleh mereka manipulasikan, kerana didalam kes pembunuhan perlu ada bukti iaitu bahan digunakan, pelaku dan mangsa. Dalam kes ini mana semua sumber ini, licik sungguh mereka.
Ketika ini yang dituduh sedang membuat usaha merayu untuk melepaskan diri dari tuduhan menghapuskan bukti dan penjara 7 tahun. Adakah mereka akan berjaya dalam kes ini? Jika mereka berjaya maka apa yang akan jadi kepada kes pembunuhan Dato Sosilawati ini akan masuk kedalam kes yang tidak terhurai seperti kes allahyarham Norita.
"Harapan saya adalah kepada pasukan polis dan semua badan penguatkuasaan yang rata-rata dikuasai oleh orang Melayu perlu mengembalikan kewibawaan mereka. Menjadikan mereka satu badan yang kalau tidak digeruni sekurang-kurangnya sangat dihormati dalam menegakkan undang-undang negara. Jangan tunjukkan orang Melayu sangat lemah dalam mempertahankan kedaulatan negara tercinta ini"

Tuesday, December 7, 2010

Penutup Tirai Kes Rasuah 2010


"Bahawa kamu pada 29 Mei 2007 di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor, Jalan Permas 7/1 Seksyen 7 Shah Alam sebagai penjawat awam iaitu Menteri Besar Selangor telah mendapatkan untuk diri kamu dan isteri kamu, Zahrah Kechik suatu barang berharga dengan suatu balasan yang kamu mengetahui tidak mencukupi iaitu 2 lot tanah dan sebuah rumah yang terletak di alamat N0 8 & 10, Jalan Suasa 7/1L Seksyen 7 Shah Alam daripada Ditamas Sdn Bhd melalui pengarah Ditamas, Datuk Shamsuddin Hayroni, dengan harga RM3.5 juta sedangkan hartanah tersebut telah dibeli oleh Ditamas dengan harga RM6.5 juta" (Utusan Malaysia, 7 Disember 2010, m.s 3)
Kes Datuk Khir Toyo adalah  antara beberapa kes rasuah yang telah dibongkar oleh SPRM, dan kebanyakan kes masih berjalan dan belum ada apa-apa keputusan. Kes ini merupakan kes berprofil tinggi yang melibatkan orang kenamaan selain dari kes Tun Dr. Ling Liong Sik iaitu kes PKFZ yang membabitkan nilai paling tinggi dalam semua kes rasuah 2010 iaitu RM1.08 billion. Selain itu kes Pengarah perhutanan Negeri Kedah atas tuduhan menerima rasuah sebanyak RM5,000, kes Datuk Mirza Mohammad (Kes pecah amanah), Ketua Pengarah Tourism Malaysia dengan nilai RM888,000. Pada bulan Oktober 2010 sahaja 2 kes berprofil tinggi melibatkan seorang majistret, Mohd Firdaus Ramlan, 28 tahun dengan nilai suapan RM8,000 dan Timbalan Ketua Pengarah 1, Jabatan Imigresen iaitu Yusof Abu Bakar dengan pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM121,500. Kes rasuah 2010 juga tidak terlepas dari membabitkan seorang anggota tentera. Zamri Jusoh, berpangkat Leftenan Komander (TLDM) telah didakwa kerana memalsukan 4 invois dengan nilai RM520,852.99 untuk pembelian rangsum segar.

Apa yang dilihat dari kes terbaru ini (Kes Datuk Khir Toyo) adalah mengenai perlaksanaan program perlindungan saksi (Whistle blower protection act 711, 2010). Ini adalah kerana dari kenyataan Peguam Negara, terdapat 16 orang saksi akan dipanggil untuk memberi keterangan dan akan diletakkan dibawah Program Perlindungan Saksi. Diharapkan saksi atau peniup wisel ini akan benar-benar dilindungi dalam apa juga keadaan sehinggalah kes selesai.
"Yang bersalah dihukum, yang teraniaya dibela, yang benar berbahagialah hidupnya...Amin"
Marilah kita semua lihat dan dengar bagaimana sistem ini dijalankan..Bagaimana program perlindungan saksi dilakukan dan apakah ganjaran yang akan mereka terima jika kes ini terbukti benar dan apakah akibat yang akan mereka tanggung apabila kes ini dimenangi oleh Khir Toyo..


Tuesday, November 30, 2010

NAK MAIN PUN BERPADA- PADA LAH

FilePic (AFP Photo)
Seorang rakyat Australia menyambut hari lahir dengan kematian.

Keseronokan seorang rakyat Australia menyambut hari lahir dengan rakan-rakannya dengan tragedi apabila ia melompat dari balkoni tingkat satu terus ke tebing kolam renang. Lelaki malang tersebut yang menyambut hari lahir ke 32 di sebuah apartmen di Gold Coast bersama rakan, melompat dari balkoni dan terus mendaratkan kepalanya di lantai tebing kolam renang.
Dari siasatan polis beliau mendapat kemalangan tersebut selepas berjaya pada lompatan pertama, lalu menerima ajalnya pada lompatan kedua. Beliau mendapat cedera parah di bahagian kepala.
"Nak main pun berpada-pada lah"

Wednesday, November 24, 2010

~forever young~



Dengarkan lah suara mereka...Bagaimanakah tergamaknya mereka mengianaya anak-anak yang comel dan belum lagi mengerti tentang membenci, permusuhan..didalam hati mereka hanya kegembiraan dan kasih sayang...

Sunday, November 21, 2010

Aku Kembali

Setelah 3 minggu aku tidak menulis disebabkan oleh kesihatan yang tidak berapa baik..Benarlah kata orang lama, menulis bukan satu perkara mudah. Amat memerlukan komitmen, juga kesihatan yang baik..Jika tidak inilah akibatnya. Hilang idea, jadi malas, sebab nak pikir perkara lain lagi..Terutamanya tentang kesihatan, nak menulis kena rasa sihat, tak ada rasa lemah, sakit.. Kalau semua ni ada, alamat tak menjadi ler.
Ini semuanya terjadi apa bila aku gatal sangat nak masuk tournament badminton tempoh hari. Dah lama tinggal kan game ni. Aku agak dah 3 tahun lebih. Aku dah tukar arah sukan iaitu golf, bukan apa sebab rasa kurang sikit badan sakit-sakit bila lepas main. Tapi tiba-tiba jabatan aku buat tournament, ingat boleh lagi, langsung tak warm-up terus main. Padan muka aku, dapat injured. Tapi ini adalah pengajaran untuk aku...
 

Sunday, October 31, 2010

Resah Gelisah - Apa YAng KAu CAri


Bila hati mula resah dan gelisah . Fikiran tidak menentu, berkeluh-kesah. Duduk, berbaring, berjalan, berdiri semua tidak mengena.Fikiran buntu, gelak ketawa didengar sebagai menghina, senyuman dilihat seperti menyakitkan hati. 
"Kemudian jiwa terasa kosong, tiada lagi indahnya muzik yang kebiasaan didengari, kata-kata manis seolah-olah mengejek. Sudah tiada lagi keindahan didunia. Alam dilihat seakan-akan fana...Lalu hati mula bertanya 'Apa Yang Kau Cari' ...."
Manusia tercari-cari dalam kehidupan ini apabila soalan ini datang "Apa Yang Kau Cari" dalam kehidupan ini. Hati sentiasa merasa tidak pernah puas, pangkat dikejar tiada kesudahannya, dari satu tingkat hingga ke satu tingkat, harta dikumpul dari sedikit hingga tidak terbilang banyaknya, segala hiburan dunia telah ditawan, tapi hati masih berkata, "kau tidak jumpa apa yang dicari". Lalu pencarian kehidupan didunia diteruskan tanpa kesudahan. Cari dan terus mencari...Tetapi jawapan apa yang dicari masih kabur...Kerana hati sentiasa kosong, masih tiada kepuasannya, apakah noktah pencarian ini?


Lalu berkata seorang tua, "Anak ku, dunia yang kau cari tidak lama, semuanya akan putus ketika kau menghembuskan nafas yang terakhir. Hakikat kau di dunia ini adalah untuk akhirat. Cari lah Tuhan mu, nescaya hatimu akan tenang"
Wallah'ualam...

Wednesday, October 20, 2010

Isteri Yang Bijak?

Satu hari si Isteri yang telah tidak sanggup hidup didalam kemiskinan telah datang berjumpa seorang bomoh yang menjaga jin.

Bomoh : Apa hajat tuan hamba

Isteri : Hamba sudah tidak tahan lagi hidup miskin

Bomoh: Apa permintaan tuan hamba mahukan?

Isteri : Berikan hamba kekayaan

Bomoh : Baiklah....(Sambil mengeluarkan jin dari botol)

Jin : Tuan hamba cuma boleh minta 3 permintaan sahaja, dan setiap permintaan itu suami tuan hamba akan menerima 10 kali ganda dari tuan hamba..

Isteri : Baiklah (dalam hati berkata "apa yang dia dapat pun aku punya juga")...Berikan hamba kekayaan.
Maka suaminya menerima 10 kali ganda kekayaan.

Jin : Lagi!

Isteri : Berikan aku rupa paras yang menawan!

Maka suaminya 10 kali ganda handsome!!!

Jin : Lagi?

Isteri : (Dalam hati berkata, baik aku minta sakit jantung, tapi nanti aku pun susah jugak. Hah..dia berkata)
Berikan aku sakit jantung yang sedikit...(Kerana isteri ini takut sakit jantung banyak) lalu apa yang jadi pada suami....jeng...jeng....jeng....

Iktibar Dari Kubur


"Sepotong roti kering, seteguk air minuman, sepotong pakaian, waktu yang sebentar, malam yang terbatas, kemudian dunia ini hancur, tiba-tiba kuburan orang yang paling kaya dan kuburan orang yang paling miskin adalah sama sahaja"


" Seorang raja dikuburkan di samping pelayan, presiden dikuburkan di samping pengawal, penyair terkenal dikuburkan di samping orang fakir tidak terkenal, orang kaya dikuburkan di samping fakir miskin. Namun di dalam kubur amal dan darjat itu berbeza dan tidak sama"


"Jika engkau masih dikunjungi oleh hari yang baru ketika membuka mata di pagi hari, maka bersyukurlah dan katakanlah selamat datang wahai tamu ku yang mulia... Kemudian muliakanlah tamu kamu dengan menunaikan kewajipan, kewajipan yang harus dilaksanakan dan memperbaharui taubat. Jangan engkau kotori ia dengan perbuatan dosa dan menyusahkan orang lain, sebab ia akan pergi dan tidak akan kembali" 


"Umur yang panjang adalah kekayaan pengalaman hidup, kumpulan pelbagai ilmu pengetahuan, dan kumpulan maklumat. Ketika satu hari berlalu darimu maka engkau memperoleh satu pelajaran tentang ilmu kehidupan. Sesungguhnya umur yang panjang itu merupakan berkah bagi orang-orang yang berakal" 

(Roslan Ali anak desa...)

Sunday, October 17, 2010

Mudahnya Hidup Kanak-Kanak #2. Salah Mencari Masalah

Harian Metro 17 Okt 2010

" Bukan kerana salah menjadi remaja, bukan kerana salah menjadi dewasa, tapi kerana salah mencari masalah, ada orang mencari masalah yang betul, mereka senang kemudiannya"
Zaman kanak-kanak semua perkara ditentukan oleh ibu dan bapa. Setiap perkara diatur oleh mereka. Baik dari pakaian hingga penempatan sekolah. Semua ibu bapa mahu yang terbaik untuk anaknya. Jadi kanak-kanak mendapat yang terbaik. Ibarat pemain bola sepak yang mengikut arahan jurulatih, pasukan mereka sentiasa berjaya atau sekurang-kurangnya kalau kalah pun tidak lah sangat mengaibkan..kena bolos 7 - 0 (contoh). Kalau pasukan kalah jurulatih akan dipersalahkan, kerana kesilapan melakukan percaturan. Begitulah zaman kanak-kanak..Ramai kanak-kanak berjaya kerana mematuhi arahan ibu dan bapa.

Masalah atau lebih 'real' kita panggil sebagai risiko diambil bermula dari zaman remaja, kononnya kerana mahu berdikari, tak mahu terlalu bergantung dengan orang lain, nasihat pun dah tak mahu dengar lagi, konon dah mampu berfikir sendiri..Tapi kenapa ada pepatah:-

"Orang tua lebih dulu makan garam" 
Mendalamkan maksudnya, sebab mereka dah lalui kehidupan ini dahulu, dan masa putaran itu akan dirasai oleh orang muda pulak...jadi dengarlah nasihat.

Siri yang lepas saya ada tuliskan masalah remaja yang gatal nak kahwin atau nak sangat ada pacar disebabkan kerana ada internet atau handset..kalau tak ada pacar rasa sunyi sangat dunia nih..Lihat lah berita diatas dari Harian Metro..Kerana salah memilih masalah..bermula dari zaman remaja...



Friday, October 15, 2010

Mudahnya hidup kanak-kanak

Ketika aku duduk ditepi padang mengambil angin selepas berjogging, aku memandang sekeliling..Anak-anak berlari  ditaman berkejar-kejaran. Ada yang berguling-guling diatas rumput, ada yang baru bertatih terkengkang-kenkang berjalan jatuh di iringi oleh si ibu. Ibu dan ayah yang duduk ditepi padang ada yang tersenyum dan mengeleng-gelengkan kepala melihat telatah anak-anaknya.Riuh rendah padang permainan dibuatnya. Hati ku juga merasa senang begitu, mendengar jeritan dan laungan anak kecil.

Kemudian aku terpandang sepasang ibu dan bapa yang seperti melayangkan fikiran, merenung jauh ketengah padang ataupun entah sampai kemana menerawang fikirannya. Sedangkan si anak berlari-lari mengelilingi bangku panjang yang diduduki oleh si ayah dan ibu tadi..Tiada riak kegembiraan langsung diwajah mereka. Sambil mengelap-ngelap peluh yang dah mula menitik dari dahi ku ini dan setitis telah pun memasuki mata ku, pedih ku rasakan. Aku mengelap lagi dan mata ku terus memandang kepada pasangan si ayah dan ibu tadi.

Hari semakin lewat petang, sudah jam tujuh barangkali. Sudah ramai keluarga yang datang telah berangkat pulang seiring dengan kicauan burung bersahut-sahutan di dahan pokok yang berebut tempat atau pun menyapa rakan-rakannya sebelum berbaris didahan pokok bersiap untuk tidur. Ku lihat pasangan tadi tidak bercakap walaupun sepatah sesama mereka, tapi si anak tetap masih berlari-larian kegembiraan. Lalu aku berkata didalam hati ku sambil meneka, "berat sungguh masalah mereka ini". Tapi bak kata pepatah "berat mata memandang, berat lagi bahu memikul". 

Apa yang aku terbayangkan adalah mudahnya hidup sebagai kanak-kanak, dihati sentiasa terpancar kegembiraan, keceriaan dan ketawa riang. Kerana itulah jiwa mereka suci, tiada kemarahan, dendam dan buruk sangka. Tiada kerungsingan, tiada keluh dan kesah. Tapi mengapa setelah dewasa semua kegembiraan itu hilang, mengapa sifat buruk sangka berleluasa, dendam kesumat, tidur baring berkeluh kesah. Hidup dikelilingi masalah, ditempat kerja masalah, dirumah masalah, dengan jiran tetangga masalah, dengan kawan masalah, dengan bank, dengan polis, dengan JPJ, road-tax kereta, dengan dewan bandaraya, dengan bil letrik, dengan bil talipon, yuran sekolah anak-anak, belanja dapur dan ada yang tambah masalah nak kahwin lagi satu, belanja perubatan dan rupanya masalah orang dewasa terlalu banyak.

Masalah manusia bermula dari peringkat remaja dan bergantung dari corak kehidupan dalam keluarga mereka, konflik kejiwaan. Jiwa meronta untuk hidup bebas, ibu bapa kurang duit, ada yang nak cari duit sendiri, tidak mahu bersekolah, ada yang dah mula mabuk bercinta sebab gara-gara ada internet atau talipon bimbit, ada yang sibuk nak harta dunia, kerana merasa gah ibu dan bapa orang berada, pastinya lah motorsikal jadi idamannya. Semuanya bermula dari alam remaja.

Aku terkenang ketika aku di zaman kanak-kanak, ketika aku berusia 10 tahun aku telah mencari rezeki sendiri, menebas lalang dikebun getah orang, ada ketika aku mencari ikan keli di sungai dan aku jualkan dipasar secara bersendirian. Ketika aku berusia 12 tahun aku telah berkerja dengan seorang towkay cina sebagai tukang cat rumah. Aku akan bekerja setiap hujung minggu. Ketika itu negeri Johor cuti hujung minggu jatuh pada hari Jumaat dan Sabtu.Ketika hari persekolahan aku jarang-jarang dapat makan di kantin, kerana tiada wang yang dibekalkan. Malah bekalan makanan dari rumah juga tiada. Dalam seminggu jika aku dapat makan berlaukkan ikan laut memang dah cukup hebat, rasa macam kaya sangat. Pernah satu ketika semasa aku dalam darjah 5, aku tidak membayar yuran persekolahan hingga kepenggal 3. Guru ugama ku yang merangkap guru kelas memyuruh aku berdiri diatas meja sepanjang masa persekolahan hari itu dengan tuduhan aku mencuri duit yuran yang diberi oleh bapa ku untuk kegunaan aku sendiri. Malu bukan kepalang, tapi hati ku ketika itu tiada pun perasaan dendam kepada guru tersebut.

Walaupun begitu susah kehidupan keluarga ku, aku tak pernah merasakan keperitannya. Begitulah jiwa kanak-kanak, bukan kerana salah kerana menjadi remaja, bukan salah kerana menjadi orang dewasa, "tetapi salah dalam mencari masalah. Kerana ada manusia mencari masalah yang betul hingga mereka senang kemudiannya".

Sunday, October 10, 2010

This is not normal clothes...just Koteka

Edited by: Roslan Ali, 9/10/2010


Huh...Lot of the peoples in Malaysia think they are strongest and brave..but, did they brave enough such like this people..In the West Papua New Guinea, their males not wearing normal clothes like modern peoples. 
They are native peoples and live in the highlands.  


Their males just wear genital cover or penis sheath...They call it "Koteka".



Same like ours..have lots and varieties clothes for different purposes. This native peoples use different size of "Kotekas" for different purposes too, such like short "Kotekas" for working and long "Kotekas" for festive.

"Fikir-fikirkan"

Friday, October 8, 2010

Gambar hebat KukuBesi


Bagi aku kukubesi adalah salah seorang jurugambar profesional Malaysia yang hebat...




Wednesday, October 6, 2010

About 'Teh Tarik feeling'

Lots of women asking, what's in 'teh tarik'. A man can't answer this question by words. A lot of them just says 'teh tarik' ada 'ummph'. But how to tell  them..




One picture tell a thousand words..

"You feel it, you loved it, you 'lena' it"

Please 'drink and rest'.....hahaha

Habis la you....

Thursday, September 23, 2010

Mesti Baca - Kasihnya Ibu

Khamis 23 September 2010

"Abang tidak bersalah, mama yang bersalah, biarlah mama yang mati". kata si ibu..


Saya tidak berniat untuk mengulas bagaimana kes ini berlaku, tetapi saya amat tertarik dengan berita ibu kepada yang dituduh telah pengsan sebanyak 2 kali ketika mendengar hukuman dijatuhkan serta kata-kata yang menyayat hati.



Kata si ibu amat menguris hati..Bayangkan begitu kasihnya seorang ibu terhadap anaknya. Kasih sayang seorang ibu tidak menilai samada si anak bersalah atau tidak. Kasih sayangnya tidak boleh dihindarkan oleh sebarang benteng pun..Adakah anak boleh menilai kasih sayang ini..


Luahan hati ku...

"Wahai anak-anak ku, hargailah kehidupan ini..kamu hidup didunia ini atas kudrat Allah dan si ibu yang diamanahkan menjaga mu..sesungguhnya jika kamu ingkar kepada ibu kamu, maka kamu akan lebih berkali ganda ingkar terhadap Allah, tidak ada didalam dunia ini anak yang ingkar dan derhaka terhadap ibunya mentaati suruhan Allah..mereka adalah antara manusia yang sombong, bongkak dan takabur..semasa kecil tangan si ibu menyuapkan makanan dan mengendong kamu..apabila kamu dewasa tangan si ibu kamu pulas (memaksa) untuk kesenangan kamu juga..ingatlah si ibu semakin lemah kerana dimamah usia..tetapi pada zahirnya ibu kelihatan sangat gagah menyambut kamu dan anak-cucu pulang kekampung..nyata kegagahan itu datangnya dari sifat kasih terhadap si anak...kasihilah mereka ketika mereka masih ada...berbaktilah agar kamu sianak menjadi kebanggaan si ibu"

Saturday, September 18, 2010

Himpunan Kisah BapaKu Bapa Durjana #2

Lihat lah kisah manusia yang dihantar kedunia sebagai Khalifah...


Kisah #1
Dimana kanak-kanak ini hendak berlindung jika bapa yang diharap sebagai pelindung menjadi setan dan bapa saudara pula menjadi iblis..

Kisah #2
Yang ini pulak apahal..kalu dah bercerai dengan maknya...anak tetap anak...kemaruk sangat ker...

Friday, September 17, 2010

Kejam..Profil tinggi....Unsolved case..

Sebenarnya aku terkedu dengan kehebatan rakyat Malaysia ketika ini..Mereka begitu kreatif ketika membunuh..Berbagai cara telah digunakan. Inikah pelajaran yang mereka dapat ketika bersekolah atau ketika menuntut di Universiti..Mereka membunuh dengan membuat strategi untuk tidak dikesan..siapa mengajar mereka...
#1. Pembunuh kerana terdesak hanya mahu melepaskan perasaan mereka sahaja, mereka tidak mahu ambil pusing bagaimana memgelak dari dikesan, apa yang didalam hati mereka cuma mahu memastikan dendam atau amarah terlaksana..apabila pembunuhan telah berlaku mereka tidak keruan, binggung dan hilang punca hingga mereka dengan mudah dijejaki..
#2. Pembunuh profesional lain pula caranya...mereka terdidik atau terlebih didik...hingga menjadi kurang ajar, kerana merasa tiada apa yang boleh menghalang mereka..kerana mereka mempunyai pengetahuan tentang strategi, berkemampuan dari segi kewangan, berkedudukan atau berpangkat dan mempunyai networking.
Satu ketika aku pernah bertugas diluar negara..apa yang aku baca di akhbar negara tersebut hampir tiap hari tentang bumi bertuah ku ini adalah berita rompakan, rogol dan pembunuhan sahaja dipaparkan...Aku berasa malu untuk memegang akhbar dinegara tersebut dihadapan rakan ku (rakyat negara tersebut).


Kes Sosilawati adalah antara beberapa kes yang berprofil tinggi dan sangat kejam..selain itu kes yang sebelumnya adalah kes Altantuya yang dibunuh dan mayatnya di bom..


Altantuya telah dibunuh dan di bom kerana bertujuan untuk menghilangkan bukti..Kes telah pun ditutup dan pelaku telah pun dijatuhkan hukuman.. apa yang dilihat pembunuhan yang dilakukan tiada motif..


Kes Mona Fendy juga adalah berprofil tinggi kerana membunuh Dato' Mazlan. Pelaku adalah orang suruhan Mona iaitu Juraimi..Mahkamah berjaya mengaitkan pembunuhan yang dilakukan oleh Juraimi menurut perintah Mona dan suami..dan mereka telah dijatuhkan hukuman gantung sampai mati..

Selain daripada itu ada juga kes yang berprofil tinggi tidak dapat diselesaikan seperti kes Allahyarham Norita apabila tiada pelaku yang dihukum. Begitu juga dengan kes Nurin Jazlin..Kes ini sangat menyentuh hati aku kerana ia masih kanak-kanak dan diperlakukan sangat kejam, hinggakan aku melakukan solat hajat agar pelakunya satu hari nanti menyerah diri.
Apa yang aku harapkan pada ketika ini adalah biarlah pesalah dalam kes Allahyarham Sosilawati dan allahyarham rakannya dapat dihukum dengan setimpal, bukan sahaja pelaku pada kes pembunuhan ini tapi juga perancang, sebagaimana kes Mona Fandy.
Jika dilihat ketika ini memang agak sukar untuk pihak polis mencari bukti dan menyabitkan kesalahan mereka, tapi aku berdoa agar mereka tidak akan terlepas begitu sahaja..

Amin

Tuesday, September 14, 2010

Hari Raya..Hantu Raya..Takut Hantu ker Takut Tuhan

Wah...wah...wah...hebat sungguh raya tahun nie...first time aku beraya dengan hantu (kat dalam TV ler). Dari hari raya pertama sampai raya ke enam hantu memanjang...hehehehhehe...(aku lak dah pandai mengilai..)

Sekadar gambar hiasan

Sekadar gambar hiasan

aku bukan nak komen pasal banyak sangat cerita hantu dalam TV. Mereka berniaga. Mereka tengok trend sekarang pasal hantu. Mereka peniaga kena ikut trend ..betul tak?
Nie nak cerita pasal pengajaran dari cerita hantu tersebut. Aku tengok anak aku yang kecik pun dah pandai cakap "akut...antuuu"....Kalau dinilai ketakutan memang manusia nie takut pada benda ynag tak pernah mereka tengok...contoh hantu lah...tanya ler rata-rata kawan-kawan sekeliling..boleh kata semua mereka tak pernah tengok hantu...tapi percaya sangat melekat dalam hati...Lalu aku katakan pada anak aku..boleh dikata tasykirah ler nih..Manusia sangat takut pada hantu, tapi cuba lihat mereka takut kan Tuhan tak..jawab nya nampak macam tak takut langsung..
Aku bagi reverse thinking kat anak aku..Aku kata cuba lihat dalam cerita hantu yang kita tengok tiap hari raya nie..siapa yang takut pada hantu dan siapa yang berani lawan hantu...dalam cerita tu yang takut pada hantu semua yang langsung tak ingat pada tuhan (dalam cerita ler, kat luar wallahuallam), mereka hanya ingat nak menjerit jer..ada mereka ingat kan Tuhan..ada ?..ada mereka baca ayat al-quran..langsung tak ada baca walaupun sepotong ayat, contoh: Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam...ada mereka baca..ada...ada? tak ada jawabnya..
Siapa yang datang tolong mereka..tentu lah ustaz..ustaz nie akan bacakan ayat suci al-quran dan hapuskan hantu dalam cerita tersebut...dan terselamatlah orang yang takut tadi..
Kesimpulannya aku katakan pada anak aku..kita perlu kembali pada akidah Islam dan mengingati Allah, sembahyang, ingatkan kuasa Allah lebih hebat lagi..baca ayat al-quran dan jadikan amalan..kuasa Allah lebih hebat..mana ada dalam cerita tersebut hantu dapat kalahkan kuasa ayat al-quran dan mengatasi kuasa Allah..Jadi nak takutkan sapa..Hantu ke Allah.. 

Sunday, September 5, 2010

Malu...malu...maluuuuu

Malam kelmarin aku keluar pekena kopi dengan sorang sahabat cina saya selepas solat tarawih..sebenarnya kami dah lama berkawan, hampir 15 belas tahun. Kebiasaannya ketika didalam bulan yang tak puasa aku selalu keluar minum petang dengan kawan ni, yang aku panggil Ah Chong. Kecuali bulan puasa sebab aku tak der alasan nak keluar minum..
Tapi kali nie aku dapat soalan cepumas dari dia. Kali nih aku tersandar memikirkan bagaimana tahap hormatnya umat Islam kepada ugama sendiri, penilaian ugama lain terhadap umat Islam..


Soalan 1

Apa pasai orang Islam puasa?

Soalan 2

Betul ka kalau orang Islam puasa tak boleh marah-marah atau gaduh?

Soalan 3

Apa pasai ada orang Islam talak puasa?

Soalan 4

Kalau diaorang puasa tapi tak sembahyang apa macam mana dengan itu puasa?

Soalan 5

Kalau itu orang Islam talak sembahyang sama talak puasa, apa macam?

Soalan 6

Kalau diaolang talak bikin ini semua diaolang Islam lagi ka?

Untuk pengetahuan para sahabat, si Chong nie dah bekerja sebagai kakitangan kerajaan selama 25 tahun, maknanya dia dah masak dengan gelagat orang Melayu..

Aku nak para sahabat share pendapat kat sini...

Tuesday, August 31, 2010

Hari Shopping Merdeka Vs Shopping Raya

Hari ni bawa anak-anak shopping baju raya sempena hari merdeka, strateginya nak dapat diskaun merdeka ..tah ler..aku tengok harga macam sama jer...apa pun demi anak-anak..

Tengok ler..siap posing lagi tu..



Kalau kat Ipoh nie..UO tempat pilihan kami setiap musim perayaan..


Hah..dah tak tau nak pilih yang mana pulak..kaki dah lenguh nie..


Aku nak amik gambar orang langgar dari belakang..bergoyang ler jadinya..apa dia orang ingat kasut nak habis kot...


Alahai...10% jer diskaun..Bagi ler lebih skit..Merdeka katakan..


Punya banyak kasut..sampai dah main longgok jer...Minah promoter pun dah tak larat nak layan..


Dah dapat sandal..cuba dulu..


Nak songkok ker nak main songkok...kakak kedai tu dah jeling jer. Nak marah tak bulih, muka dia pun masam jer...apa taknya...dia susun orang teraburkan..dia susun orang terabur kan..dah lah puasa...aku kata sabor jer ler dik..pahala tu, sebab keje dengan ikhlas..hehe 



Ni dah mula melarat lak...Nak beli video game..tengok kat belakang tu..Baju biru belang-belang tu dah pegang stereng PS2...Weh..tak boleh jadi nih..Aku kata jom kita balik...tak lalu lagi dah ...dah mula kelain pulak ni...Maka kami pun balik setelah 4 jam berasak-asak dalam Uda Ocean nih..

Sunday, August 29, 2010

HIMPUNAN CERITA BAPAKU, BAPA DURJANA

Aku terkedu bila mengenangkan kekejaman yang dilakukan oleh mereka..mudah-mudahan tiada dalam ahli keluarga kita berlaku begini atau diperlakukan sebegini...amin..



Berita Harian Online Bapa sembelih anak 3 tahun di Kota Bharu






KISAH HABIBUN NAJJAR-SURAH YASIN

Kisah Habibun Najjar ini seperti dari kupasan tafsir surah Yassin (Dr. Fatmah El Zahrah, 2006) bermula dari ayat 13 hingga ayat 29.

                 Ayat 13 bermaksud : "Dan tunjuklah kepada mereka satu contoh disatu negeri ketika datang kepadanya beberapa rasul" dari kupasan ini negeri yang dimaksudkan adalah Antoqiah dan rajanya bernama Antoqis. Negeri in tidak mengamalkan ajaran yang dibawa oleh Nabi Isa Alaihissalam. Mereka melakukan maksiat, berjudi dan meminum arak. (Jika direnungkan disini ketika ini dimanakah satu negeri/negara yang tidak melakukan perkara ini.) Disebabkan oleh Nabi Isa mempunyai urusan lain, maka Allah S.W.T menghnatar 2 orang rasul ke negeri tersebut yang bernama Masduq dan Syam'u tetapi mereka tidak mengendahkannya. Lalu Allah mengutuskan rasul yang ketiga (Ayat 14). Kebetulan ketiga-tiga rasul itu berada dinegeri Antoqiah ini, negeri tersebut dilanda kemarau, (Ayat 18) lalu apa lagi mereka mengarahkan ketiga-tiga rasul tersebut agar menghentikan seruan mereka kerana penduduk Antoqiah percaya rasul-rasul ini membawa bencana.
Lalu para rasul ini lantas menjawab "kamu yang melampaui batas. kamu yang membawa kecelakaan kepada negeri kamu. Bukan kami yang membawa kecelakaan ini" (Ayat 19).

Ketika inilah Habibun Najjar muncul (ayat 20). Beliau tinggal dikampung pendalaman, bekerja sebagai tukang kayu, miskin, tidak mempunyai sebelah tangan dan berpenyakit kusta. Apabila beliau mendengar kisah 3 orang rasul ini beliau lantas menyeru kepada kaumnya agar menuruti perintah Allah.

Beliau berkata "Ikutlah mereka yang tidak mengharapkan apa-apa upah dari kamu sedangkan mereka dipimpin Allah" (Ayat 21) "Dan mengapa kamu tidak mahu menyembah tuhan yang menjadikan kamu? Sedangkan kamu akan kembali kepadaNya" (Ayat 22)

Habibun Najjar menegaskan bahawa tidakkah mereka sedar bahawa menyembah berhala itu tidak boleh mendatangkan apa-apa, tidak boleh membantu ketika mereka susah atau ditimpa bencana. Berhala tidak mampu menjadikan sesuatu pun, walaupun sebutir pasir atau seekor lalat.(Ayat 23)

Lalu Habibun Najjar pun menyatakan bahawa beliau beriman kepada Allah S.W.T. Dihadapan penduduk negeri Antoqiah beliau menyatakan keputusan beliau. Habibun Najjar seorang ynag sangat berani menyatakan keimanannya. (Ayat 24)
Demi keimanannya beliau berani berhadapan dengan orang ramai, fisabillillah.

Oleh itu penduduk Antoqiah pun membunuh Habibun Najjar dengan cara yang amat kejam, (Ayat 25), beliau disula dari punggung, mulut ditusuk kayu dan telinganya juga duhentakkan dengan kayu. Malah ada ahli tafsir mengatakan isi perutnya keluar melalui telinga dan sebahagiannya keluar melalui mulut. Nauzubillah. Begitulah kejamnya orang-orang yang tidak beriman kepada Allah. ( Ketika hari ini para ulama dinafikan suaranya, diletakkan pada satu tempat yang suaranya susah didengar - maksudnya apabila ulama hendak memberi pandangan atau pendapat tidak mendapat liputan dari pihak media, tiada pentas kebebasan - yang ada semuanya dibawah kawalan dan pantauan dengan serba serbi syarat jika hendak muncul memberi pendapat kepada media, tetapi berbeza dengan para artis - gelanggangnya sentiasa terbuka, mendapat liputan walaupun kisah cerai-berai atau kisah khalwat atau kisah penagihan dadah dan terus mendapat sanjungan dari peminat)


Kembali kepada kisah Habibun Najjar. Ketika nyawanya hendak meninggalkan jasad, maka berkata malaikat kepadanya (Habibun Najjar), "Masuklah engkau kedalam syurga" dan beliau berkata " Alangkah baiknya jika kaum ku mengetahui" (Ayat 26). Maksudnya ketika itu kaum Antoqiah tidak mengetahui kenikmatan beriman kepada Allah. Mereka tidak mendapat hidayah atau memang tidak dilahirkan sebagai orang Islam. Mereka tidak mendapat petunjuk. (Malangnya ketika ini ramai antara kita dilahirkan sebagai orang Islam tetapi bertindak seperti orang-orang zaman jahiliah, sedangkan mereka telah mengenal dan diberikan ilmu keislaman dari kecil. Perbuatan mereka lebih-kurang sama dengan penduduk Antoqiah yang membunuh Habibun Najjar, malah lebih kejam lagi membunuh anak yang masih kecil).


Jika kita beriman Allah akan ampunkan dosa kita, sesungguhnya jika kita mengetahui nikmat yang Allah beri tentu kita mendapat hidayah dan petunjuk. Kata Habibun Najjar "Bahwa tuhanku telah mengampuni dosa ku, dan telah menempatkan aku pada tingkatan yang mulia" (Ayat 27)


Lalu Allah berkata tak perlu aku menurunkan bala tentera dari langit untuk hancurkan kaum yang derhaka ini (Ayat 28), (sebenarnya manusia ini terlalu lemah, semuanya berharapkan dari kuasa alam - nak buat rumah perlukan tanah, pokok batu  dan air, besi untuk dibuat paku. Manusia hanya boleh buat jika ada bahan ini tapi boleh ker cipta bahan tersebut - tentu tak boleh. Tapi mengapa manusia masih lagi mendabik dada mengatakan diri itu terlalu hebat)
Allah Subhanawataala menyurauh Jibrail mengeluarkan satu suara sahaja maka lenyaplah seluruh penduduk bumi Antoqiah (Ayat 29). Begitulah hebatnya kuasa Allah. Apabila ia berkata jadi maka jadilah ia.
  
Kepada tuan-puan dimaklumkan ayat 29 ini boleh dibaca kepada orang-orang yang zalim. Amalkan supaya kita terlepas dari kezaliman manusia dan boleh mendoakan kepada umat islam yang lain yang negara mereka dizalimi seperti Palestin..InsyaAllah


Jika saya tersilap maafkan saya, dan tegurlah saya...Ia lebih baik dari menjadi mudarat / kerosakan atau pun fitnah..

cerita kedai kopi - Malique feat Salam-kopi sumber inspirasi

Saturday, August 28, 2010

Aku Pun Cameraman


Aku nak jadi cameraman gak...nilah hasil nye...


Hah..nak dukung rupanye..

adik pengantin..anak saudara aku ler tu..
pengantin karaoke...