Followers

Tuesday, September 14, 2010

Hari Raya..Hantu Raya..Takut Hantu ker Takut Tuhan

Wah...wah...wah...hebat sungguh raya tahun nie...first time aku beraya dengan hantu (kat dalam TV ler). Dari hari raya pertama sampai raya ke enam hantu memanjang...hehehehhehe...(aku lak dah pandai mengilai..)

Sekadar gambar hiasan

Sekadar gambar hiasan

aku bukan nak komen pasal banyak sangat cerita hantu dalam TV. Mereka berniaga. Mereka tengok trend sekarang pasal hantu. Mereka peniaga kena ikut trend ..betul tak?
Nie nak cerita pasal pengajaran dari cerita hantu tersebut. Aku tengok anak aku yang kecik pun dah pandai cakap "akut...antuuu"....Kalau dinilai ketakutan memang manusia nie takut pada benda ynag tak pernah mereka tengok...contoh hantu lah...tanya ler rata-rata kawan-kawan sekeliling..boleh kata semua mereka tak pernah tengok hantu...tapi percaya sangat melekat dalam hati...Lalu aku katakan pada anak aku..boleh dikata tasykirah ler nih..Manusia sangat takut pada hantu, tapi cuba lihat mereka takut kan Tuhan tak..jawab nya nampak macam tak takut langsung..
Aku bagi reverse thinking kat anak aku..Aku kata cuba lihat dalam cerita hantu yang kita tengok tiap hari raya nie..siapa yang takut pada hantu dan siapa yang berani lawan hantu...dalam cerita tu yang takut pada hantu semua yang langsung tak ingat pada tuhan (dalam cerita ler, kat luar wallahuallam), mereka hanya ingat nak menjerit jer..ada mereka ingat kan Tuhan..ada ?..ada mereka baca ayat al-quran..langsung tak ada baca walaupun sepotong ayat, contoh: Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam...ada mereka baca..ada...ada? tak ada jawabnya..
Siapa yang datang tolong mereka..tentu lah ustaz..ustaz nie akan bacakan ayat suci al-quran dan hapuskan hantu dalam cerita tersebut...dan terselamatlah orang yang takut tadi..
Kesimpulannya aku katakan pada anak aku..kita perlu kembali pada akidah Islam dan mengingati Allah, sembahyang, ingatkan kuasa Allah lebih hebat lagi..baca ayat al-quran dan jadikan amalan..kuasa Allah lebih hebat..mana ada dalam cerita tersebut hantu dapat kalahkan kuasa ayat al-quran dan mengatasi kuasa Allah..Jadi nak takutkan sapa..Hantu ke Allah.. 

3 comments:

Anonymous said...

Ada hikmahnya cerita hantu ni. kita buleh mendidik anak-anak dengan perkara positif yang berkaitan dengan agama. Contohnya pun dah diberi oleh penulis,

Aku kata cuba lihat dalam cerita hantu yang kita tengok tiap hari raya nie..siapa yang takut pada hantu dan siapa yang berani lawan hantu...dalam cerita tu yang takut pada hantu semua yang langsung tak ingat pada tuhan (dalam cerita ler, kat luar wallahuallam), mereka hanya ingat nak menjerit jer..ada mereka ingat kan Tuhan..ada ?..ada mereka baca ayat al-quran..langsung tak ada baca walaupun sepotong ayat, contoh: Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam...ada mereka baca..ada...ada? tak ada jawabnya..

Jadi kita kena bagitau pada anak-anak kecil supaya dekat diri dengan Allah dan amalkan segala suruhannya, barulah kita tak takut pada hantu. Baru le kita ada ilmu bagaimana untuk menghindar dan menghalau hantu....

wallahhualam

Amir said...

ALLAH...namaMu dipertahankan, hukum Mu dibuang.

Roslan Ali said...

Begitu juga seperti anak yang marah jika ada insan yang mencela bapa atau ibu mereka...tapi mereka sendiri tidak menghormati ibu dan bapa mereka..ingkar...derhaka...