Malu...malu...maluuuuu

Malam kelmarin aku keluar pekena kopi dengan sorang sahabat cina saya selepas solat tarawih..sebenarnya kami dah lama berkawan, hampir 15 belas tahun. Kebiasaannya ketika didalam bulan yang tak puasa aku selalu keluar minum petang dengan kawan ni, yang aku panggil Ah Chong. Kecuali bulan puasa sebab aku tak der alasan nak keluar minum..
Tapi kali nie aku dapat soalan cepumas dari dia. Kali nih aku tersandar memikirkan bagaimana tahap hormatnya umat Islam kepada ugama sendiri, penilaian ugama lain terhadap umat Islam..


Soalan 1

Apa pasai orang Islam puasa?

Soalan 2

Betul ka kalau orang Islam puasa tak boleh marah-marah atau gaduh?

Soalan 3

Apa pasai ada orang Islam talak puasa?

Soalan 4

Kalau diaorang puasa tapi tak sembahyang apa macam mana dengan itu puasa?

Soalan 5

Kalau itu orang Islam talak sembahyang sama talak puasa, apa macam?

Soalan 6

Kalau diaolang talak bikin ini semua diaolang Islam lagi ka?

Untuk pengetahuan para sahabat, si Chong nie dah bekerja sebagai kakitangan kerajaan selama 25 tahun, maknanya dia dah masak dengan gelagat orang Melayu..

Aku nak para sahabat share pendapat kat sini...

Comments

Popular Posts