Followers

Thursday, September 23, 2010

Mesti Baca - Kasihnya Ibu

Khamis 23 September 2010

"Abang tidak bersalah, mama yang bersalah, biarlah mama yang mati". kata si ibu..


Saya tidak berniat untuk mengulas bagaimana kes ini berlaku, tetapi saya amat tertarik dengan berita ibu kepada yang dituduh telah pengsan sebanyak 2 kali ketika mendengar hukuman dijatuhkan serta kata-kata yang menyayat hati.



Kata si ibu amat menguris hati..Bayangkan begitu kasihnya seorang ibu terhadap anaknya. Kasih sayang seorang ibu tidak menilai samada si anak bersalah atau tidak. Kasih sayangnya tidak boleh dihindarkan oleh sebarang benteng pun..Adakah anak boleh menilai kasih sayang ini..


Luahan hati ku...

"Wahai anak-anak ku, hargailah kehidupan ini..kamu hidup didunia ini atas kudrat Allah dan si ibu yang diamanahkan menjaga mu..sesungguhnya jika kamu ingkar kepada ibu kamu, maka kamu akan lebih berkali ganda ingkar terhadap Allah, tidak ada didalam dunia ini anak yang ingkar dan derhaka terhadap ibunya mentaati suruhan Allah..mereka adalah antara manusia yang sombong, bongkak dan takabur..semasa kecil tangan si ibu menyuapkan makanan dan mengendong kamu..apabila kamu dewasa tangan si ibu kamu pulas (memaksa) untuk kesenangan kamu juga..ingatlah si ibu semakin lemah kerana dimamah usia..tetapi pada zahirnya ibu kelihatan sangat gagah menyambut kamu dan anak-cucu pulang kekampung..nyata kegagahan itu datangnya dari sifat kasih terhadap si anak...kasihilah mereka ketika mereka masih ada...berbaktilah agar kamu sianak menjadi kebanggaan si ibu"

No comments: