Followers

Thursday, September 25, 2014

drotspss - Terima kasih



Hebat....
Allah kurniakan nikmat ilmu kepada beliau..
Alhamdulillah..beliau juga tidak kedekut dengan ilmu yang dimiliki untuk membantu anak bangsa.
Semoga ramai lagi akan menjejak kaki seperti beliau
Menjadi penyumbang ilmu tanpa terlalu memikirkan soal kewangan.
Berkongsi pengetahuan kepada yang memerlukan
Terima kasih Dr Othman Talib

Kepada yang tercari-cari blog beliau klik alamat dibawah:
http://drotspss.blogspot.com/

Monday, August 11, 2014

Adakah boikot McD satu ujikaji untuk agenda yang lebih besar?

8hb Ogos 2014 hari bersejarah untuk McD, ia diboikot oleh rakyat Malaysia, terutama Melayu.
Pengurusan McD menyatakan kekesalan terhadap tindakan tersebut, kerana menyebabkan mereka mengalami kemerosotan jualan. Orang Melayu amat teruja untuk melakukan tindakan boikot kerana McD dikatakan adalah penyumbang dana kepada Israel. Umat Islam sedang bersedih dan marah diatas tindakan Israel menyerang dan membunuh rakyat Palestin.

Angka kematian dikalangan rakyat Palestin sudah mencecah ribuan jiwa dan kebanyakan mangsa adalah kanak-kanak dan wanita. Sehingga pada tarikh 4/8/2014 kematian dikalangan rakyat Palestin telah mencecah 1822 orang. Kematian juga melibatkan pemimpin pejuang daripada serangan udara yang dilancarkan ketika gencatan senjata. Genjatan senjata selama 7 jam yang diumumkan ketika itu seperti tidak dihiraukan oleh Israel.Palestin melalui menteri luarnya, Riyad Al-Maliki menyatakan negaranya akan mengheret Israel mahkamah antarabangsa. Walau bagaimanapun ia hanya kelihatan seperti tidak diendahkan oleh kuasa besar, kerana tidak ada satu negara besar pun yang menyatakan sokongan terhadap usaha itu.Rundingan yang dijalankan di Mesir pula dilihat seperti permainan, disebabkan Israel diwakili oleh Mesir untuk berunding dengan Kerajaan Palestin. Apakah ertinya perundingan jika tiada menteri dari Israel sendiri? Israel sungguh angkuh dengan menunjukkan keupayaan mereka dengan sokongan negara kuasa besar.

Dari gesaan yang diterima secara 'berantai' melalui laman sosial, masyarakat berpendapat hanya dengan melakukan boikot terhadap produk Israel mampu untuk melumpuhkan sistem kewangan Negara Israel seterusnya melemahkan kekuatan ketenteraan dan sebagai desakan untuk Israel menghentikan pembunuhan rakyat Palestin. Oleh itu, produk yang menjadi sasaran di Malaysia adalah Mc Donald (McD)

Persoalannya siapakah yang empunya usaha menggesa boikot McD di Malaysia?

Pasti tiada ramai yang tidak mampu menjawab, kerana saranan memboikot ini diperolehi dari "surat berantai" samada melalui 'Whatapps' atau pun 'Telegram' kecuali campurtangan dari Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), Tetapi sudah tentu mereka (SKMM) mendiamkan diri kerana 'surat berantai' ini tentu ada dalang besar dibelakangnya. 'Siapa tahu'. Ketika masyarakat mengambil keputusan untuk menyertai 'kempen boikot', tiada siapa yang bertanyakan siapakah individu atau kumpulan mana yang mengesyorkan kempen ini dilakukan.Tetapi, masyarakat terikut-ikut kerana ramai orang buat.

Dari sudut kemanusiaan, sudah pastilah kempen ini mendapat sambutan kerana ia mengandungi sentimen iaitu terhadap 'agama' dan 'belas-kasihan'. Hal ini menjadi satu sumbangan kepada Umat Islam menzahirkan usaha jihad menentang musuh Islam.

Majoriti pengguna laman sosial di Malaysia ketika ini adalah berusia dibawah 50 tahun. Samada Whatapps, Telegram, WeChat, Skype, Facebook, Twitter dan berbagai lagi. Apa yang menggusarkan adalah penerimaan input dari laman sosial ini kurang atau tidak ditapis oleh pembacanya. Mereka membaca dan merasa ia baik lalu dikongsi bersama rakan yang lain. Ia memang kelihatan baik.Kebanyakan pengguna laman sosial ini kurang kemahiran dalam "PEMIKIRAN KRITIS", mereka hanya membaca dan merasakan baik, tetapi tidak berkeupayaan menganalisa idea dan menganlisis hujah-hujah dengan memastikan adakah sesuatu info itu datangnya dari sumber yang sahih atau mempunyai agenda buruk yang tersirat. Mereka tidak mampu melakukan usul periksa sesuatu saranan atau hujah dengan mengelaskan, membanding atau membezakan idea yang datang.

Oleh itu, ajakan memboikot McD melalui laman sosial telah 'menjadi' dengan menggunakan sentimen. Ujikaji ini telah menunjukkan bahawa masyarakat Melayu mampu diajak melakukan agenda lebih besar selepas ini dengan hanya melalui laman sosial, DAN tidak mustahil peristiwa 'Arab Spring' boleh dilakukan di Malaysia melalui cara ini.

Matlamat saya menulis artikel ini adalah untuk mengajak saudara-saudara Islam saya untuk lebih berhati-hati dalam menerima mesej melalui laman sosial, jangan terus mempercayai atau ikut-ikutan dengan sesuatu isu. Benarkah kempen boikot McD satu usaha jihad?

Perkara sudah pun berlalu tapi bagaimana jika ada ajakan-ajakan lain selepas ini dengan sentimen sehingga boleh menjadikan negara dalam keadaan sukar. Jika negara dalam keadaan gawat, yang merasa impaknya adalah kita sendiri, saudara kita, ibu-bapa kita, anak dan isteri atau suami kita, adik-beradik kita dan MAMPUKAH lagi kita berusaha dan membantu negara lain selepas itu?
ATAU kita pula yang perlu dibantu!!!

Bolehkah kita bersatu lagi jika berada dalam keadaan daif dan lapar? Jawablah persoalan ini untuk meningkatkan KEKUATAN UMMAH...

Friday, August 8, 2014

Mampukah Melayu Merapatkan Saf..


8hb Ogos 2014...hari bersejarah bagi Malaysia kerana berjaya memboikot McD...
Tinjauan oleh Sinar Harian di 2 lokasi premis McD, benar-benar lenggang. Persoalan yang selama ini bermain difikiran 'Apakah benar bangsa Melayu boleh bersatu? Jika dilihat dari kempen boikot ia memberikkan petunjuk positif. Adakah hanya McD?

Selesai solat jumaat tadi berjumpa seorang rakan, bertanya khabar dan memilih untuk berbual sambil menikmati juadah tengahari di medan selera di Bandar Taiping. Kami memilih satu gerai yang agak selesa kerana kurang pelanggannya.Saya memilih untuk makan nasi putih dgn lauk ikan bakar dan sayur pucuk ubi (Ala menu kampung). Sabahat saya teringin untuk makan nasi goreng pulak!!! Nampaknya kena 'order' dari gerai sebelah.

Belaiau bangun dan membuat pesanan digerai sebelah. sambil makan kami berbual..Sebenarnya sahabat saya ini mempunyai agensi insuran dan saya sedang belajar dari beliau..hehe (Bercita-cita menuruti langkah beliau yang berjaya dalam bidang insuran)

Nampaknya nasi goreng beliau dah siap, tapi 'adik' gerai sebelah tak mahu hantar pada sahabat saya nih. Lepas tu sibuk melambai memanggil sahabat saya. beliau dengan rasa sebal bangun dan menuju kegerai sebelah. Aduhh..'adik' tu kata, "abang kena duduk kat meja sini, tak boleh duduk sana, nanti 'orang tu' marah" sambil memuncungkan bibirnya kearah peniaga tempat kami duduk.
"Aikk...takkan sorang duduk sana, sorang duduk sini...apahal pulak..
Haji Abdullah (nama sahabat saya) memang orang yang penyabar, memang patut dia berjaya dalam usaha yang dilakukannya..beliau hanya tersenyum dan berkata "Adik, kalau macam tu, berapa ringgit harga nasi ni, saya bayar. Tapi nasi tu awak makan lah, saya tak boleh tinggal kawan saya makan sorang" sambil mengeluarkan duit dan menuju ke meja saya. Adik tadi terpegun berdiri.

Kata-kata beliau yang saya nak kongsikan disini adalah: "Orang Melayu nie, pergi ke masjid, berdiri dibelakang imam yang sama, berdiri dalam saf yang sama, menyebut dan memuji tuhan yang sama, TETAPI hati penuh dengan sifat MAZMUMAH. Jika perkara sekecil ini tidak mampu untuk memaafkan, bagaimana untuk bersatu dalam waktu kesusahan"

Thursday, July 3, 2014

Senangnya lipat baju...

Pelajari teknik mudah melipat baju..dengan hanya beberapa langkah mudah, anda akan menjadi pakar melipat baju


video

Wednesday, June 4, 2014

NATIJAH DARI DNA BABI CADBURY



Telah diistiharkan: produk Cadbury yang disahkan halal sebelum didakwa mengandungi Asid Deoksiribonukliek (DNA) babi adalah seperti hukum asalnya iaitu 'halal dimakan', demikian menurut Fatwa Majlis Kebangsaan.

1) Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Profesor Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata ia termasuk dalam kategori keadaan 'Umum al-Balwa', iaitu keadaan musibah atau kesukaran yang berleluasa dan sukar dielak.

"Dalam kes produk siap diproses dan telah dipasarkan kepada pengguna yang pada asasnya telah dihasilkan melalui pemprosesan serta menggunakan bahan-bahan yang suci dan halal, dan juga telah disahkan sebagai HALAL tetapi kemudian didapati telah berlaku kontaminasi DNA babi pada sebahagian produk (kelompok tertentu sahaja), maka dalam keadaan ini, Muzakarah telah memutuskan bahawa ia adalah dikategorikan sebagai 'Umum al-Balwa'.

"Hukum produk tersebut adalah merujuk kepada hukum asal iaitu halal dimakan kerana pencemaran atau kontaminasi yang berlaku adalah di luar kawalan dan amat sukar dielakkan," katanya dalam satu kenyataan Khamis.

Kementerian Kesihatan sebelum ini mengesan dua sampel coklat Cadbury iaitu Coklat Susu dengan Kacang Hazel dan Coklat Susu dengan Buah Badam mengandungi DNA babi atau porsin.

DNA babi dikesan dalam sampel coklat susu dengan kacang Hazel bernombor kelompok NO200813M01H I2 bertarikh luput 13 Nov 2014 dan coklat susu dengan buah badam dengan nombor kelompok 221013N01R I1 bertarikh luput 15 Jan 2015.

Abdul Shukor berkata umat Islam yang termakan coklat itu juga tidak perlu ragu-ragu atau terlalu gusar terhadap kesucian tubuh badan mereka dan tidak perlu menyamak perut, mulut atau menukar darah.

"Islam bukanlah agama yang terlalu ketat (rigid) dan menyusahkan umatnya, lebih-lebih lagi dalam keadaan atau perbuatan yang di luar pengetahuan dan kawalan," katanya.

Beliau berkata pendekatan hukum yang dibuat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu adalah selaras dengan ajaran Islam yang bersifat rahmah dan tidak memberatkan umatnya dalam kedaan yang mereka tidak ketahui atau tidak sedari sehingga menyukarkan kehidupan seperti pencemaran DNA babi dalam produk makanan seumpama ini.

Bagaimanapun, katanya, pihak berautoriti perlu mengambil tindakan sewajarnya sebagai peringatan terhadap pihak terbabit jika didapati perkara itu dilakukan secara sengaja dan lalai terhadap tanggungjawabnya terhadap pengguna.

Beliau turut menasihati umat Islam agar bertenang dan tidak bersikap terlalu emosional dalam memperkatakan isu itu dan mengelak daripada melakukan perkara yang dilarang Islam.

"Sewajarnya kita memberi kepercayaan kepada pihak autoriti yang telah diamanahkan untuk melaksanakan tugas dalam pengesahan halal haram sesuatu produk kerana pelbagai proses telah ditetapkan bagi memenuhi standard halal yang selaras dengan hukum syarak dan telahpun diiktiraf di peringkat dunia," katanya.

2) Abdul Shukor berkata hasil kajian mendapati pencemaran atau kontaminasi produk dengan DNA bahan yang diharamkan seperti babi boleh dikawal dari peringkat awal penyediaan bahan mentah lagi, dan jika sesuatu produk itu didapati mengandungi DNA babi semasa proses akhir penghasilannya dan sebelum dipasarkan, maka ia tidak boleh dikategori sebagai halal. 

Majlis Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan sebelum ini melantik pasukan penyelidik dari Universiti Putra Malaysia (UPM) untuk menjalankan kajian saintifik selama setahun berhubung isu pencemaran DNA babi dalam pelbagai produk makanan siap diproses dan disahkan halal supaya hukum yang tepat dapat diputuskan, katanya.

Beliau berkata hasil kajian juga mendapati DNA babi boleh menyerap masuk ke dalam produk makanan sama ada ia disengajakan atau tidak, dan kontaminasi DNA babi yang berlaku boleh diukur dan diketahui jika berlaku melalui sentuhan secara fizikal.

3) Kontaminasi juga mungkin berlaku melalui edaran udara apabila daging babi dan bahan lain disimpan di tempat yang sama dan kedua-duanya dalam keadaan tidak bertutup, walaupun tiada persentuhan fizikal berlaku, katanya.

"Kontaminasi DNA babi tidak akan berlaku sekiranya daging babi dan bahan halal lain disimpan di dalam bekas yang bertutup kemas dan tiada sentuhan secara fizikal," katanya.

Abdul Shukor juga berkata keputusan muzakarah itu tidak bermakna sesuatu produk yang didakwa dicemari DNA bahan haram boleh dibiarkan begitu sahaja.

"Adalah lebih baik tindakan menggantung sementara diambil dan siasatan terperinci dilaksanakan bagi mengenal pasti kesahihan dakwaan dan untuk mengetahui bagaimana pencemaran tersebut boleh berlaku, sama ada disengajakan atau sebaliknya," katanya.

Takrifan Halal


Mengikut JAKIM, Takrif Halal mengikut Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan “Halal”) 1975 adalah seperti berikut:
Apabila digunakan berhubung dengan makanan dalam apa-apa juga bentuk dalam perjalanan perdagangan atau perniagaan sebagai suatu perihal dagangan atau sebagai sebahagian daripada suatu perihal dagangan yang dipakai bagi makanan itu, perbahasaan-perbahasaan ‘Halal’, ‘Ditanggung Halal’ atau ‘Makanan Islam’ atau apa-apa perbahasaan lain yang menunjukkan atau mungkin difahamkan sebagai menunjukkan bahawa orang-orang Islam adalah dibenarkan oleh agama mereka memakan makanan itu maka perbahasaan itu hendaklah mempunyai erti yang berikut, iaitu makanan yang berhubung dengan perbahasaan atau perbahasaan-perbahasaan itu digunakan:
a) bukanlah terdiri daripada atau mengandungi apa-apa bahagian atau benda dari binatang yang orang Islam dilarang oleh Hukum Syarak memakannya atau yang tidak disembelih mengikut Hukum Syarak;
b) tidaklah mengandungi apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut Hukum Syarak;
c) tidak disedia, diproses atau dikilang dengan menggunakan apa-apa alat yang tidak bebas dari benda-benda najis mengikut Hukum Syarak; dan
d) tidaklah dalam masa menyedia, memproses atau menyimpannya itu bersentuhan atau berdekatan dengan apa-apa makanan yang tidak memenuhi kehendak-kehendak perenggan (a), (b) atau (c) atau apa-apa benda yang dihukum sebagai najis mengikut Hukum Syarak.

Persoalan dari perkara ini
Kes ini telah menjadi kekecohan dikalangan umat Islam di Malaysia.Umumnya merasa sangat terhina dengan pendedahan ini. Masyarakat Islam Malaysia merasakan seperti ditipu oleh syarikat dan juga JAKIM. Kekecewaan ini semakin memuncak apabila Majlis Fatwa mengisytiharkan bahawa coklat ini disahkan "halal".
Oleh itu persoalan yang timbul dari benak ku apabila pengisytiharan dibuat adalah seperti berikut:

1) 'Umum al-Balwa', iaitu keadaan musibah atau kesukaran yang berleluasa dan sukar dielak. Mengikut kenyataan ini, adakah ia boleh diguna pakai disebuah negara yang majoriti penduduknya Islam, mengamalkan cara hidup Islam dan mengistiharkan sebagai sebuah negara Islam, dan pemimpinnya juga berugama Islam? Maksud kesukaran yang berleluasa dan sukar dielak perlu dijelaskan. Adakah kerana ketiadaan bahan yang halal untuk pemprosesan. Adakah kerana ketiadaan umat Islam sebagai pekerja atau sebagainya. 

2) Rujuk no.2. Jika sesuatu produk itu didapati mengandungi DNA babi semasa proses akhir penghasilannya dan sebelum dipasarkan, maka ia tidak boleh dikategori sebagai halal. 
Kenyataan Halal ini adalah dikaitkan dengan pemprosesan sehingga sebelum dipasarkan, bagaimana jika makanan tersebut dicemari dengan sumber tidak halal selepas itu? Adakah dengan kenyataan dari no 2 ini yang diguna pakai oleh Majlis Fatwa Kebangsaan untuk menyatakan makanan tersebut halal? Bagaimana dengan akidah umat Islam jika keadaan ini berleluasa, maksud saya adalah, jika makanan lain juga terdapat sumber tidak halal selepas dipasarkan?

3) Kontaminasi - Kenyataan ini menjadi tanda tanya. Seperti kebanyakkan kedai serbanika atau supermarket, coklat diletakkan diatas para dengan bahan makanan ringan. Bagaimana kontaminasi boleh berlaku? Tidak mungkin coklat disimpan didalam peti sejuk beku bersama dengan daging.

4) Takrifan Halal -  JAKIM menyebut: Apabila digunakan berhubung dengan makanan dalam apa-apa juga bentuk dalam perjalanan perdagangan atau perniagaan sebagai suatu perihal dagangan atau sebagai sebahagian daripada suatu perihal dagangan yang dipakai bagi makanan itu,
Maksud diatas adalah bukan sahaja dalam proses akhir dan sebelum dipasarkan, tetapi ia adalah menyeluruh selagi ia didagangkan, jadi ketika makanan tersebut dipamerkan untuk didagangkan, ia telah tercemar dengan sumber yang orang Islam dilarang oleh syarak untuk memakannya (Rujuk takrifan halal. a. ) Persoalan disini, adakah sebelum mereka mengeluarkan kenyataan, mereka sudah memahami takrifan halal yang mereka keluarkan sendiri? Jika mengikut takrifan itu, dengan jelas bahawa makanan tersebut tidak 'Halal'.


NATIJAH DARI DNA BABI CADBURY

Umat Islam di Malaysia terkejut, terpempan apabila membaca berita ini. Rasa jijik ada, rasa mual pun ada, lebih-lebih lagi kepada pengemar coklat. Tapi cuba renungkan semula, adakah hanya coklat yang kita nak kecohkan sangat, BAGAIMANA dengan makanan lain, sebagai contoh, biskut, makanan ringan, makanan basah seperti mee kuning, tauhu dan sebagainya. 

1) Umat Islam kadang-kala menjadi kecoh seperti dibuat-buat, seperti berpura-pura. Kenapa saya berkata begini? Kerana tidak pernah serik, tidak pernah nak berfikir kalau pasal makan. Pakai balun ajer, pakai ikut-ikutan ajer, contohnya nak masuk kedai makan, nampak orang macam Melayu ada kat dalam, dia pun masuk makan juga, walhalnya di Malaysia nih masyarakatnya majmuk, banyak yang muka macam Melayu tapi bukan Melayu atau Islam. Kalau makanan yang dibuat oleh orang Melayu banyak 'songehnya', memanjang kata tak sedap..atau saja buat alasan. Dah banyak kes berlaku orang bukan Islam menipu tentang makanan 'Halal' tapi orang Melayu memang tak ada perasaan tentang itu kalau nak makan.

2) Saya pernah bangkitkan isu "Kantoi Melayu; Kegagalan membangunkan fardhu kifayah" dalam blog saya pada 30hb Januari 2014. Inilah salah satu kegagalan besar kita orang Melayu di Malaysia. Makanan halal adalah ditetapkan dalam hukum syarak. Tetapi masyarakat Islam Malaysia tidak menjadikannya sebagai keutamaan. 

Orang Islam di Malaysia ketika ini bergantung sumber makanan dari kaum bukan berugama Islam, sedangkan Malaysia mempunyai majoriti berugama Islam, mempunyai pemimpin berugama Islam, TETAPI industri makanan halal menjadi kegagalan bagi umat Islam.
Mana mungkin kerajaan mampu terus-terusan menekan kepada kaum bukan Islam untuk menjaga adap penyediaan makanan menurut syariat Islam kerana mereka memang orang yang ingkar terhadap hukum Allah.

Ketika ini JAKIM tertekan untuk menjadikan sumber makanan yang dipasarkan menjadi 'halal'. Mengapa sampai begitu? Sedangkan kita negara Islam. Ia tidak akan berlaku jika orang Islam yang menjadi pengeluar dan mempunyai rantaian halal sendiri. 

Yang berkuasa adalah masyarakat, orang Islam perlu bersatu untuk menjadikan industri makanan halal di Malaysia sebagai satu realiti, dengan membangunkan rantaian makanan halal, dari bahan mentah hinggalah ke peringkat penjualan.

Jangan hanya bangga mengisytiharkan Malaysia sebagai 'Hub Halal' tetapi disebaliknya tiada orang Islam sebagai pengusahanya. Akhirkata, maafkanlah mereka dan ambil iktibar dari kejadian ini. Jangan jadikan kita umat Islam yang terus-terusan ditipu dan ditindas kerana kegagalan membangunkan kekuatan ummah.


HIMPUNAN CERITA BAPAKU, BAPA DURJANA#2

Aku akan terus menulis tajuk ini demi kebaikan insan yang kita sayangi. Ia juga adalah iktibar kepada masyarakat, dan juga untuk memberikan idea kepada pembaca untuk membuat kesimpulan diatas peristiwa ini.

#1 Ampang 7 Mac 2014
Cucuh Kemaluan anak dengan rokok

Kejadian ini berlaku di Taman Tasik Permai dimana seorang kanak-kanak perempuan yang baru berusia 5 tahun telah didera oleh bapa sendiri lebih 1 tahun lamanya. Dilaporkan badan mangsa penuh berbirat dengan kesan dilibas dengan penyangkut baju dan kepalanya dibotakkan. Selain itu terdapat kesan dibadannya melecur akibat disiram dengan air panas. Dan, sangat menyedihkan adalah kemaluan kanak-kanak perempuan ini dicucuh dengan api rokok. Adik mangsa yang berusia 3 tahun juga menjadi mangsa deraan BAPA DURJANA, tapi keadaannya tidak seserius kakaknya.

Perkara ini terbongkar apabila seorang jiran yang perihatin telah menberanikan diri untuk membawa mangsa ke hospital untuk diberikan rawatan WALAUPUN telah dihalang oleh IBU kanak-kanak tersebut...
Bagaimana pun SI BAPA DURJANA telah melarikan diri..... (Mungkin akibat takut didera :-( )


"SYABAS KEPADA JIRAN YANG PERIHATIN"

#2 Disyaki dipaksa mengemis

Seorang bapa telah membawa anak lelakinya yang berusia 10 tahun ke hospital untuk mendapatkan rawatan. Setelah diperiksa diseluruh tubuh kanak-kanak itu penuh dengan kesan lebam berbirat dari kesan dipukul. Polis mengesyaki bahawa anak itu dipaksa untuk bekerja sebagai pengemis. Bapanya seorang warga Myanmar telah ditahan untuk siasatan.



Thursday, May 22, 2014

BENARKAH ORANG MELAYU BEGINI#1

Inilah yang telah dikaji oleh mereka untuk menonjolkan kelemahan orang Melayu.
Orang Melayu cepat naik angin
Orang Melayu cepat mengamuk
Orang Melayu suka tunjuk garang
Orang Melayu cepat melatah
Orang Melayu kurang nak fikir pasal keburukan 
Orang Melayu kurang setia
Orang Melayu tak boleh bersatu
Orang Melayu akan sokong membuta-tuli sebab duit
Orang Melayu senang jadi tali-barut
Orang Melayu mudah berpaling tadah
Orang Melayu bukan pejuang sejati

Wednesday, May 21, 2014

Dari terminal ke terminal#2

NALURI SEORANG GURU

Seperti biasa hari itu aku bergerak ke UKM Bangi untuk sesi perbincangan bersama supervisor dan berjumpa rakan ku dari Singapura (Hj. Norman) seorang penulis dan wartawan yang sedang membuat kajian berkenaan gerakan pengganas di rantau Asia Tenggara.

Setiba di KL Sentral aku meninjau-ninjau mencari tempat duduk, maklumlah perjalanan dari Ipoh ke K.L pun dah memenatkan juga. Bangun awal mengejar masa takut tertinggal komuter dari stesen Ipoh.
Akhirnya dapat satu bangku untuk aku duduk, tiada perebutan mengejar bangku kosong disini, getus hati ku. Aku duduk dan mengeluarkan sebuah buku untuk aku baca dalam masa terluang itu. Wanita India disebelah ku bangun, mungkin dah jemu duduk agaknya.

"Encik, boleh saya duduk sebelah" sapa seorang lelaki cina kepada ku. Aku mengangkat kepala, memandang wajahnya dan tersenyum. Agak segak berpakaian lelaki itu, biasalah kat K.L, memang lelaki dan perempuan kelihatan bergaya, sebab aku hanya memakai seluar jeans, kemeja dan memakai sandal sahaja. Aku pun mempersilakan beliau duduk. Aku membaca semula, bukan buku ilmiah pun. Cuma buku motivasi tentang akhlak Rasulullah S.A.W.

"Encik dari mana" lelaki cina memulakan perbualan, aku menoleh dan terus menjawab, "Saya dari Ipoh bos". Tersenyum beliau aku memanggil dia boss. "Eh, jangan panggil saya bos, kita semua kuli", saya pun menjawab "Saya tak tahu dengan sapa saya bercakap sekarang, tapi awak memang macam boss...hahaha" aku ketawa cuba memancing hatinya. "Eh...bukanlah, saya yang nampak awak lain dari orang lain"..
Aku dah mula curiga, memikirkan apa maksud lelaki cina nih..

"Kenapa Boss cakap macam tu?" aku menyoal. "Ok, you nak pergi mana? tanya beliau kepada ku, aku pun memberitahu tujuan ku untuk ke UKM. "You buat apa kat sana?" soalnya lagi. "Saya student boss" jawab ku. "You student apa, degree, master?" lalu aku menjawab "Saya student Ph.D boss"
"Nah, sebab itu I tengok you pun I dah tau. You lain sebab you pegang buku, cuba you tengok keliling sekarang, apa mereka buat. Semua pegang gadget, macam tak ada kerja lain" kata beliau dengan nada kecewa dan menyambung "Ini semua salah..mereka sudah jadi anti-sosial" gerutunya, "Mereka sudah tidak berkenalan lagi ditempat macam ini, mereka sudah jadi orang yang rugi", aku tengok mukanya serius menyatakan kata-katanya. "Boss, saya pun baca buku macam pegang gadget juga" kata ku. "Bukan, pegang dan baca buku berbeza dengan main gadget" dan menyambung "Kalau mereka pegang gadget, mereka tak boleh concentrate dengan perbualan macam kita sekarang, kerana sekejap gadget berbunyi, vibrate...macamana nak concentrate nak sembang dengan orang baru kenal" dan bla...bla...bla...

Akhirnya aku bertanya apakah pekerjaan beliau, lalu beliau mengeluarkan sekeping kad nama yang tertera Prof. Dr. ...... dari sebuah institusi pengajian tinggi awam. Memang patut beliau berpandangan begitu, kerana inilah naluri seorang guru, yang sentiasa menginginkan semua anak muridnya atau pelajar mencintai ilmu.

Aku merasa amat bertuah hari ini kerana dapat berkenalan lagi dengan seorang ilmuan yang hebat.

Tuesday, May 20, 2014

Akhlak Salahuddin Al-Ayubi#2

Salahuddin dari pandangan Tentera Salib

Menurut Prof Dr Ahmad Shalaby yang memetik dari penulisan Emerton (Midiaeval Europe, ms.376), Setelah perang Salib yang ke 2, berlakulah suatu kejadian yang paling besar dalam sejarah peperangan Salib iaitu munculnya Salahuddin Al-Ayubi, menjadikan tentera Muslimin semakin kukuh. Gerakan tentera Islam telah mencapai satu tahap yang tinggi berkat seorang pemimpin barunya yang mempunyai peribadi yang agung. Bukan sahaja sifat kepahlawanannya, tetapi yang UTAMA adalah AKHLAKnya. Emerton juga menyatakan pujian beliau terhadap Salahuddin sebagai pemimpin yang pintar dalam menggariskan tempat dan tujuan peperangan.

Salahuddin juga adalah pemimpin yang memelihara ILMU PENGETAHUAN, menjadi contoh yang baik dalam MENEPATI JANJI, KEBERANIAN dan PEMURAH.

Ciri-ciri ini tidak terdapat dalam kepimpinan kaum Salib. Sifat mereka amat bertentangan dengan akhlak Salahuddin. Kaum Salib bersifat buas, kejam dan tidak menepati janji. Kerap-kali mereka mengkhianati perjanjian damai antara mereka dengan Salahuddin.

Sebagai contoh pada 15 Julai 1099, Baitul Maqdis telah jatuh ketangan Tentera Salib, ketika itu berlakulah peristiwa yang amat menyedihkan iaitu penyembelihan beramai-ramai kaum muslimin, kaum yahudi dan kristian yang enggan bergabung dengan tentera Salib itu. Seorang pengkaji, Gustav Le Bon menyatakan kaum-kaum salib itu tidak memadai dengan melakukan penganiayaan, kezaliman dan kerosakan, malah mereka telah mengadakan perbincangan dan memutuskan supaya semua penduduk Baitul Maqdis seramai 60,000 orang itu dibunuh. Dalam masa 8 hari lenyaplah kesemua mereka termasuk kanak-kanak, perempuan dan orang-orang tua.

Wells menceritakan dari "A short history of the Middle East". Peristiwa ini adalah suatu penyembelihan yang amat menggerunkan  dan berlaku di Baitul Maqdis. Darah orang-orang yang dibunuh telah mengalir disepanjang jalan sehingga percikan darah itu mengenai orang-orang yang berkuda. Apabila waktu malam, kedengaran pula tangisan tentera salib yang terlampau suka kerana mengharungi darah yang mengalir dijalanraya laksana arak yang mengalir dari perahan anggur. Kemudian mereka menuju ke perkuburan kristian sambil mengangkat tangan yang berlumuran darah itu memohon kesyukuran kepada tuhan.

Berbeza dengan sikap Salahuddin yag diceritakan. Raynald, pemerintah kaum salib di Al-Karak (Sebuah bandar di Jordan) telah mengkhianati perjanjian damai dengan Salahuddin. Pada satu masa ketika Raynald dengan berani mencerobohi Tanah Suci Madinah dan bercita-cita untuk memindahkan makam Rasulullah S.A.W ke Al-Karak. Salahuddin sangat berang sehingga bersumpah akan menyembelih Raynald dengan tangannya sendiri. Ketika Raynald ditawan, beliau mencari jalan untuk melepaskan diri dari dibunuh. Keika didalam khemah Salahuddin, beliau meminta air dan meminumnya dengan yakin akan mendapat pengampunan. Keyakinan itu adalah berlandaskan budaya orang arab yang akan memaafkan sesiapa yang makan dan minum hidangan mereka. Tetapi perkara itu tidak mengubah pendirian Salahuddin, beliau terus menghayun pedang menuju ke tengkuk Raynald, bagaimanapun pedang itu terhenti diatas tengkuk Raynald, Raja kejam itu mengigil ketakutan, tetapi Salahuddin berkata "SESUNGGUHNYA RAJA TIDAK MEMBUNUH RAJA".  

Monday, May 19, 2014

Akhlak Salahuddin Al-Ayubi#1

Ketika peperangan memuncak disekitar Akka. Tentera Muslimin telah berjaya merampas banyak hartabenda musuh. Di antara rampasan itu termasuklah seorang bayi yang masih menyusu. Apabila berita itu sampai ke pengetahuan ibu bayi itu, dia terus terpekik-terlolong memohon pertolongan dari tentera salib dan menangis. Ibu bayi terus berkeadaan sedemikian sepanjang malam. Tentera-tentera salib gagal untuk menenangkan. Pemimpin-pemimpin tentera salib membuat keputusan untuk melepaskan tanggungjawab terhadap ibu itu dengan membenarkan beliau pergi ke markas tentera Muslimin.

Ibu itu terdedah kepada bahaya dibunuh, tetapi disebabkan perasaan kasih sayang terhadap bayinya, beliau sanggup menempuh bahaya yang mungkin berlaku, asalkan beliau dapat menemui bayi kesayangannya. Ketika sampai ke markas tentera Muslimin, Salahuddin sedang berada diatas kudanya bersedia untuk perjalanan ke medan perang. Salahuddin merasa kasihan terhadap ibu itu seraya bertanya hajatnya. Apabila mendengar cerita ibu dari kaum salib itu, Salahuddin terus memerintahkan bayi itu dikembalikan kepangkuan ibunya dengan segera. Ibu itu pun menerima bayinya semula dengan tangisan, peluk cium dan terus menyusukan bayinya. Salahuddin amat gembira dengan keadaan itu, melihat begitu besar kasihan sayang seorang ibu yang sanggup mengharungi medan peperangan dan memasuki markas musuh demi kasih terhadap anaknya.

Kemudian Salahuddin memerintahkan supaya ibu itu dinaikkan keatas seekor kuda untuk membolehkan ia dan bayinya kembali ke markas tentera salib.

Monday, March 17, 2014

Peringatan kepada diri ku sendiri

Terdapat 2 peristiwa besar berlaku didalam negara ini, PERTAMA: Kehilangan MH370 pada 

8hb Mac 2014, KEDUA: Pada 14hb Mac 2014, 5 orang mati kerana dadah didalam konsert 

di Bukit Jalil..perkara ini adalah sangat serius berlaku dinegara kita..Ia adalah ujian kepada 

penganut agama Islam di Malaysia, yang BELUM pernah dapat BERSATU..sentiasa 

BERTELAGAH dan MENGHINA sesama sendiri dengan menggunakan ayat-ayat suci..jika 

berterusan begini, adakah tidak mungkin bala lebih besar akan menimpa kepada umat di 

bumi Malaysia. Ayat-ayat suci adalah makhluk Allah, jika ia digunakan sebagai jalan 

persengketaan. Maka aku juga terpaksa akur menerima pembalasan dari yang Maha Esa. 

WALAU BAGAIMANA PUN AKU TETAP INGIN MEMBERI PERINGATAN AGAR UMAT 

ISLAM 

DI MALAYSIA BERSATULAH..JANGAN TERBUAI OLEH PARTI POLITIK SEHINGGA 

MENGHINA KAUM SEAGAMA MU (ADAKAH ENGKAU LEBIH BAIK DARI MEREKA DARI 

SEGI AMALAN, SEDEKAH, SIKAP DAN IBADAH)..JANGAN TERBUAI DENGAN PANGKAT 

DAN DARJAT..JANGAN TERBUAI KERANA MENYANJUNG MANUSIA..JANGAN TERBUAI 

DENGAN KETAMAKAN HARTA DUNIA..JANGAN MEMPERSENDAKAN KALAM 

ALLAH..PASTI HINAAN ITU AKAN MENEMPELAK DIRI SENDIRI. 

aku insan kerdil, yang menggunakan pentas ini sebagai peringatan 

kepada diri sendiri. 

Jika penghinaan juga yang datang kepada ku..aku pasrah, kerana 

ini lah hakikatnya.

Thursday, January 30, 2014

KANTOI MELAYU-KEGAGALAN MELAKSANAKAN FARDHU KIFAYAH

Esok, 31hb Januari 2014, bersamaan hari Jumaat. Bersamaan dengan Tahun BAru Cina. 

Seminggu sebelum itu, peniaga-peniaga cina dah sibuk beli limau untuk diagihkan kepada 

pelanggan mereka, dan mereka sudah pun mewar-warkan bahawa perniagaan mereka akan

 ditutup beberapa hari. nampak macam biasa ajer..orang melayu yang makan gaji mula

 sibuk mohon cuti tambahan dan merancang balik kampung. macam tak ada apa-apa jer. 

Hari ini 30hb Januari 2014, dah ada perniagaan cina yang ditutup. sekarang baru terasa 

bahangnya, orang melayu bukak bengkel, nak buat kerja tak ada bahan sebab kedai 

hardware atau sparepart dah tutup. apa nak buat, mereka pun terpaksa tutup jugak, orang 

melayu jual sayur dipasar pun kalau pembekal cina cuti seminggu, alamat tak ada sayur lah 

di kedai dia orang, impaknya juga akan terasa pada kedai makan. 

Ini senario yang terpaksa dilalui oleh orang melayu, sentiasa bergantung kepada kaum lain.

Cina raya, Melayu susah nak buat urusan. kedai tutup, bengkel tutup. kedai tayar tutup, 

nak hantar barang lori cuti. Kedai sparepart tutup, kedai motor tutup, kedai kereta tutup, 

kilang tutup, ..

Agaknya kalau orang cina keluar dari Malaysia semua sekali, orang melayu hidup macam 

zaman silam semula kot.. nak beras kena mengempas sendiri, tumbuk sendiri, nak ikan cari 

sendiri, sebab pasar x der (Org melayu ada pasar malam jer). Nak kereta sapa nak jual, 

bengkel kereta dan sparepart cina punya. nak makan ayam tangkap dalam reban, sebab 

ayam daging dan telor ladang cina. Rumah panas ler, sebab kedai aircond depa yang 

punya, 

kalau ada pun sapa nak repair..nak membasuh pakai tangan ler kerana kedai letrik cina 

punya. Makanan tak boleh simpan, peti sejuk pun tak der orang melayu jual, kalau ada pun 

pembekal pulak orang cina..KANTOI ORANG MELAYU.

Monday, January 13, 2014

Ya Allah, Engkau lah yang Maha Kuasa diatas segalanya


Pagi ini 8hb September 2013, hari Ahad, air mataku mengalir ditengah ratusan kalangan 

insan yang terpilih, aku pandang mereka, wajah mereka, gaya mereka..mereka adalah insan 

hebat..aku memandang kepada diriku..benarkah aku dikalangan mereka..Subhanallah. 

Engkau telah menunjukkan jalan ini kepada ku, bantulah aku, berikan ketabahan jiwa 

kepada ku..Kerana pada satu ketika dahulu aku pernah dipanggil insan yang gagal, kerana 

kedaifan ku, ketika disekolah menengah dari tingkatan 1 hingga 3 aku sering ponteng 2 

hari setiap minggu sekolah untuk bekerja mencari rezeki..

Jika tiada duit..aku merayau-rayau didalam belukar berhampiran rumah untuk mencari 

buah-buah atau nenas liar untuk dimakan, makan tengahari ku ketika balik sekolah hanya 

buah-buahan yang meliar dalam belukar, sambil berjalan kaki, aku berhenti untuk meneguk 

air paip yang dibina ditepi jalan pada ketika itu..Bila cuti sekolah aku mengambil upah 

menebas lalang dikebun getah yang memerlukan perkhidmatan ku. Ada ketika aku ke 

sungai mencari ikan keli untuk ku jual dipasar.

Aku pernah pengsan disekolah dan muntah-muntah kerana perut telah dimasuki angin 

diakibatkkan tidak makan waktu pagi, 

Ketika sekolah rendah aku insan yang murung dan kadang-kala panas baran..kerana 

tertekan melihat orang lain, berlari ke kantin setiap waktu rehat, tetapi aku berlari ke bilik 

air untuk meneguk air paip..Orang kampung suka menyakat aku dengan bertanya "Roslan, 

hari ini kau makan lauk apa?" lalu aku pun menjawab, "Lauk sayur kangkung" dan mereka 

yang bertanya ketawa beramai-ramai, kerana mana ada lauk sayur kangkung. TAPI bagi 

aku, itulah lauk paling lazat pernah aku rasa.

Ketika aku dapat tawaran ke sekolah berasrama penuh, ibu bapa tidak pernah mengetahui, 

aku sering tiada wang untuk pulang ke kampung, tetapi aku tetap balik ketika waktu cuti 

sekolah dengan secara curi-curi menumpang keretapi, adakalanya menyorok dalam tandas 

keretapi. Berjalan kaki sejauh 16 km dari Johor Bahru ke kampung ku pada waktu malam, 

kerana tiada duit tambang. Bila tiba masa untuk pulang ke asrama, arwah ibu ku bertanya 

"Ada duit ke nak balik ni?" soal ibu tercinta, aku menjawab dengan selamba "Ada mak, RM 

20.00, cukuplah" tapi hakikatnya, aku cuma ada RM 5.00 sahaja. Cukup untuk membeli air 

segelas, sebutir burger dan tambang dari Seremban ke Port Dickson.


Walau bagaimana pun aku tetap memegang pesanan ibu ku.."Carilah 


ilmu, kerana ia akan merubah hidupmu". 

Kini hampir 24 tahun aku merintis jalan ini...akhirnya aku menjadi student Ph.D

Ya Allah, syukur kepada mu..Engkau telah memberi peluang ini kepada ku..