Followers

Thursday, January 30, 2014

KANTOI MELAYU-KEGAGALAN MELAKSANAKAN FARDHU KIFAYAH

Esok, 31hb Januari 2014, bersamaan hari Jumaat. Bersamaan dengan Tahun BAru Cina. 

Seminggu sebelum itu, peniaga-peniaga cina dah sibuk beli limau untuk diagihkan kepada 

pelanggan mereka, dan mereka sudah pun mewar-warkan bahawa perniagaan mereka akan

 ditutup beberapa hari. nampak macam biasa ajer..orang melayu yang makan gaji mula

 sibuk mohon cuti tambahan dan merancang balik kampung. macam tak ada apa-apa jer. 

Hari ini 30hb Januari 2014, dah ada perniagaan cina yang ditutup. sekarang baru terasa 

bahangnya, orang melayu bukak bengkel, nak buat kerja tak ada bahan sebab kedai 

hardware atau sparepart dah tutup. apa nak buat, mereka pun terpaksa tutup jugak, orang 

melayu jual sayur dipasar pun kalau pembekal cina cuti seminggu, alamat tak ada sayur lah 

di kedai dia orang, impaknya juga akan terasa pada kedai makan. 

Ini senario yang terpaksa dilalui oleh orang melayu, sentiasa bergantung kepada kaum lain.

Cina raya, Melayu susah nak buat urusan. kedai tutup, bengkel tutup. kedai tayar tutup, 

nak hantar barang lori cuti. Kedai sparepart tutup, kedai motor tutup, kedai kereta tutup, 

kilang tutup, ..

Agaknya kalau orang cina keluar dari Malaysia semua sekali, orang melayu hidup macam 

zaman silam semula kot.. nak beras kena mengempas sendiri, tumbuk sendiri, nak ikan cari 

sendiri, sebab pasar x der (Org melayu ada pasar malam jer). Nak kereta sapa nak jual, 

bengkel kereta dan sparepart cina punya. nak makan ayam tangkap dalam reban, sebab 

ayam daging dan telor ladang cina. Rumah panas ler, sebab kedai aircond depa yang 

punya, 

kalau ada pun sapa nak repair..nak membasuh pakai tangan ler kerana kedai letrik cina 

punya. Makanan tak boleh simpan, peti sejuk pun tak der orang melayu jual, kalau ada pun 

pembekal pulak orang cina..KANTOI ORANG MELAYU.

No comments: