Followers

Friday, August 8, 2014

Mampukah Melayu Merapatkan Saf..


8hb Ogos 2014...hari bersejarah bagi Malaysia kerana berjaya memboikot McD...
Tinjauan oleh Sinar Harian di 2 lokasi premis McD, benar-benar lenggang. Persoalan yang selama ini bermain difikiran 'Apakah benar bangsa Melayu boleh bersatu? Jika dilihat dari kempen boikot ia memberikkan petunjuk positif. Adakah hanya McD?

Selesai solat jumaat tadi berjumpa seorang rakan, bertanya khabar dan memilih untuk berbual sambil menikmati juadah tengahari di medan selera di Bandar Taiping. Kami memilih satu gerai yang agak selesa kerana kurang pelanggannya.Saya memilih untuk makan nasi putih dgn lauk ikan bakar dan sayur pucuk ubi (Ala menu kampung). Sabahat saya teringin untuk makan nasi goreng pulak!!! Nampaknya kena 'order' dari gerai sebelah.

Belaiau bangun dan membuat pesanan digerai sebelah. sambil makan kami berbual..Sebenarnya sahabat saya ini mempunyai agensi insuran dan saya sedang belajar dari beliau..hehe (Bercita-cita menuruti langkah beliau yang berjaya dalam bidang insuran)

Nampaknya nasi goreng beliau dah siap, tapi 'adik' gerai sebelah tak mahu hantar pada sahabat saya nih. Lepas tu sibuk melambai memanggil sahabat saya. beliau dengan rasa sebal bangun dan menuju kegerai sebelah. Aduhh..'adik' tu kata, "abang kena duduk kat meja sini, tak boleh duduk sana, nanti 'orang tu' marah" sambil memuncungkan bibirnya kearah peniaga tempat kami duduk.
"Aikk...takkan sorang duduk sana, sorang duduk sini...apahal pulak..
Haji Abdullah (nama sahabat saya) memang orang yang penyabar, memang patut dia berjaya dalam usaha yang dilakukannya..beliau hanya tersenyum dan berkata "Adik, kalau macam tu, berapa ringgit harga nasi ni, saya bayar. Tapi nasi tu awak makan lah, saya tak boleh tinggal kawan saya makan sorang" sambil mengeluarkan duit dan menuju ke meja saya. Adik tadi terpegun berdiri.

Kata-kata beliau yang saya nak kongsikan disini adalah: "Orang Melayu nie, pergi ke masjid, berdiri dibelakang imam yang sama, berdiri dalam saf yang sama, menyebut dan memuji tuhan yang sama, TETAPI hati penuh dengan sifat MAZMUMAH. Jika perkara sekecil ini tidak mampu untuk memaafkan, bagaimana untuk bersatu dalam waktu kesusahan"

No comments: