Followers

Tuesday, November 15, 2011

Kemalangan depan mata ku

Semalam 14hb November 2011..hari Isnin..jam 6.30 petang di kampung penempatan bekas komunis Changkat Kinding, Tanah Hitam, Chemor telah berlaku satu kemalangan benar di depan mata ku.

Kebiasaan hari Isnin aku akan tidur di Taiping, tapi entah kenapa hari ni aku rasa nak balik Ipoh sangat. Jam 5.12 aku bertolak dari Taiping. Cuma dalam hati aku berkata jangan bawak kereta laju hari ni..(Biasanya laju jugak lah). Aku drive lebih kurang 80-90 km/j jer..

Pendekkan cerita, hampir dengan Kg Changkat Kinding, Tanah Hitam, Chemor, aku memotong sebuah motosikal disatu selekoh, selepas itu hati ku berkata, Ehhh..kenapa buat macam nih..bahaya...bahaya...aku teruskan perjalanan follow belakang sebuah lori pikup..perlahan 70 km/j..hati aku berkata lagi "Jangan potong, dah masuk kampung"..
Aku tengok dari jauh asap berkepul-kepul dihadapan..penuh menutupi jalan..sebelah kiri ada rumah sederet..
Lori pikup masih dihadapan aku..sampai betul-betul di hadapan rumah tersebut..aku dapat melihat kelibat orang dari asap yang berkepul-kepul tu..Tiba-tiba>>>>
Melintas seorang lelaki cina tidak berbaju, melepasi lori dan "Dummm" lori melanggar sesuatu..lalu membrek cemas...aku dibelakang terkejut dan membrek..berdecit tayar kereta aku..dan muncung kereta betul-betul hampir mencecah punggung lori. Aku beristigfar, mengucap syukur..tiba-tiba teringat "ehhh..ubah kereta , nanti orang hentam dari belakang" sebab kereta aku dan lori pikup memang betul-betul berada dalam asap yang berkepul-kepul..gelap..jarang melihat cuma beberapa kaki jer...aku ubah kereta ketepi jalan. Lori masuk ditengah...aku turun dari kereta dan melihat seorang perempuan cina telentang atas jalan dengan dipangku oleh cina lelaki yang tidak berbaju tadi.."Oyooo...ayoooo, habis lah, habis lah" kata pemandu lori pada aku..Aku kata "You tak salah, ini orang lari depan you punya lori"..kereta di belakang dah berderet-deret, asap masih tebal...bunyi berdenggung mesin 'fogging' nyamuk masih kedengaran..

Pengajaran:  Bawa perlahan di kawasan penempatan, jangan melintas jalan ketika kita tidak dapat melihat dengan jelas keadaan jalanraya.    

No comments: