Akhlak Salahuddin Al-Ayubi#2

Salahuddin dari pandangan Tentera Salib

Menurut Prof Dr Ahmad Shalaby yang memetik dari penulisan Emerton (Midiaeval Europe, ms.376), Setelah perang Salib yang ke 2, berlakulah suatu kejadian yang paling besar dalam sejarah peperangan Salib iaitu munculnya Salahuddin Al-Ayubi, menjadikan tentera Muslimin semakin kukuh. Gerakan tentera Islam telah mencapai satu tahap yang tinggi berkat seorang pemimpin barunya yang mempunyai peribadi yang agung. Bukan sahaja sifat kepahlawanannya, tetapi yang UTAMA adalah AKHLAKnya. Emerton juga menyatakan pujian beliau terhadap Salahuddin sebagai pemimpin yang pintar dalam menggariskan tempat dan tujuan peperangan.

Salahuddin juga adalah pemimpin yang memelihara ILMU PENGETAHUAN, menjadi contoh yang baik dalam MENEPATI JANJI, KEBERANIAN dan PEMURAH.

Ciri-ciri ini tidak terdapat dalam kepimpinan kaum Salib. Sifat mereka amat bertentangan dengan akhlak Salahuddin. Kaum Salib bersifat buas, kejam dan tidak menepati janji. Kerap-kali mereka mengkhianati perjanjian damai antara mereka dengan Salahuddin.

Sebagai contoh pada 15 Julai 1099, Baitul Maqdis telah jatuh ketangan Tentera Salib, ketika itu berlakulah peristiwa yang amat menyedihkan iaitu penyembelihan beramai-ramai kaum muslimin, kaum yahudi dan kristian yang enggan bergabung dengan tentera Salib itu. Seorang pengkaji, Gustav Le Bon menyatakan kaum-kaum salib itu tidak memadai dengan melakukan penganiayaan, kezaliman dan kerosakan, malah mereka telah mengadakan perbincangan dan memutuskan supaya semua penduduk Baitul Maqdis seramai 60,000 orang itu dibunuh. Dalam masa 8 hari lenyaplah kesemua mereka termasuk kanak-kanak, perempuan dan orang-orang tua.

Wells menceritakan dari "A short history of the Middle East". Peristiwa ini adalah suatu penyembelihan yang amat menggerunkan  dan berlaku di Baitul Maqdis. Darah orang-orang yang dibunuh telah mengalir disepanjang jalan sehingga percikan darah itu mengenai orang-orang yang berkuda. Apabila waktu malam, kedengaran pula tangisan tentera salib yang terlampau suka kerana mengharungi darah yang mengalir dijalanraya laksana arak yang mengalir dari perahan anggur. Kemudian mereka menuju ke perkuburan kristian sambil mengangkat tangan yang berlumuran darah itu memohon kesyukuran kepada tuhan.

Berbeza dengan sikap Salahuddin yag diceritakan. Raynald, pemerintah kaum salib di Al-Karak (Sebuah bandar di Jordan) telah mengkhianati perjanjian damai dengan Salahuddin. Pada satu masa ketika Raynald dengan berani mencerobohi Tanah Suci Madinah dan bercita-cita untuk memindahkan makam Rasulullah S.A.W ke Al-Karak. Salahuddin sangat berang sehingga bersumpah akan menyembelih Raynald dengan tangannya sendiri. Ketika Raynald ditawan, beliau mencari jalan untuk melepaskan diri dari dibunuh. Keika didalam khemah Salahuddin, beliau meminta air dan meminumnya dengan yakin akan mendapat pengampunan. Keyakinan itu adalah berlandaskan budaya orang arab yang akan memaafkan sesiapa yang makan dan minum hidangan mereka. Tetapi perkara itu tidak mengubah pendirian Salahuddin, beliau terus menghayun pedang menuju ke tengkuk Raynald, bagaimanapun pedang itu terhenti diatas tengkuk Raynald, Raja kejam itu mengigil ketakutan, tetapi Salahuddin berkata "SESUNGGUHNYA RAJA TIDAK MEMBUNUH RAJA".  

Comments

Popular Posts